Kisah Cuti/Travel,  Saya dan keluarga

Percutian Di Ladang Teh Cameron Highland

Escape ke Cameron Highland

Hari ini kami bercuti ke Ladang Teh Cameron Highland. Kami bertolak awal pagi, dari Semenyih jam 430 pagi. Dan singgah solat subuh di stesen minyak Rawang. Jam 730pagi kami sampai di susur keluar Tapah. Perjalanan kami berhenti di Lata Iskandar , anak-anak sempat mandi manda main air. Seronok sangat dapat merasi ketenangan di air terjun ini…fuh..jejak kaki ke air dah dapat rasa sejuk sampai ke tulang. Kami ini kami plan untuk ke Cameron Lavender, Ladang Teh, Petik Strawberi dan malam kami pilih menikmati suasana di Cameron Square.

Sebelum naik ke ladang teh, kami singgah makan strawberry. Ini pilihan terakhir selepas 2 kali stop dekat strawberry farm, tapi tak dibenarkan memetik strawberry. Jadi kami singgah di SCorner untuk menjamah rasa strawberry. Disini ada juga ladang strawbery , tapi di tutup dan hanya akan dibuka pada hari Sabtu. Jadi kami hanya beli dan makan strawbery yang dah siap di petik. RM25.00 sebekas besar dan juga 1 bekas choclate berharga RM5.00.

Cik Sarah bukan main lagi suka dengan Strawberry ini. Kami beli 500gm Rm20.00 dan choclate Rm5.00

Ladang Teh Cameron Highland

Masuk ke Ladang Teh ini free. Tapi kami nak cuba kelainan naik ke bukit yang ditanam dengan teh. Kami naik land rover dengan kos sekepala Rm10 bagi dewasa dan kanak-kanak usia 5 tahun ke atas Rm5. Jadi kos untuk 1 keluarga kami hanya RM40.00 sahaja. Rupanya duduk kat atas ni best, sejuk dengan angin yang sepoi-sepoi bahasa. Nyaman sangat rasanya. Oleh sebab nak naik ke sini perlu tunggu giliran, maka sangat tenang tanpa orang yang terlalu ramai.

Angah seorang yang manja, Ummi dengan abah kadang terpaksa memberikan perhatian lebih kepada Angah. Kepandaian anak ke-dua dalam menarik perhatian Ummi dengan Abah tak dapat dinafikan. Namun begitu, Ummi respect kat Along yang pandai bawa diri dan sangat berdikari. Sama macam Cik Sarah, dah macam kakak kepada Angah dengan sifat kematangan yang dimiliki olehnya.

Dari atas puncak , kami bergambar. Best kat atas ni dengan udara yang sejuk dan bersih.

Ummi bawa mak jalan-jalan kali ini ke Cameron. Impian mak nak ke Terengganu sahaja belum sampai. Masa kami ke sana, mak di Perlis. Jadi tak ada masa yang sesuai lagi. Doakan panjang Umur tahun depan boleh kesana .

Ini video kami sekeluarga berjalan-jalan di ladang teh. Bagi yang ke sini boleh cuba naik ATV juga. Kos seorang untuk perkhidmatan ATV adalah RM45.00

Ladang Teh Cameron Highland

Ummi dan keluarga nak sambung berjalan-jalan lagi. 😄

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *