• Masam Manis "Life"

    SEMANGAT BUSINESS

    Ainon Mohd.Mendorong Semangat Sendiri Semasa kita baru memulakan bisnes, jikalau tidak ada jualan, semangat kita mudah jatuh. Kita patah semangat. Hilang percaya-diri. Harapan keluar ikut jendela. Bangun pagi, serasa macam tidak berani hendak melangkah keluar rumah dan berdepan dengan 1 hari lagi dalam dunia bisnes yang tidak macam disangka…. . Apabila kita baru hendak mula melangkah ke dalam dunia perniagaan, pilih bisnes yang mudah mendatangkan jualan. Jangan pilih produk yang sukar dijual, nanti semangat kita jatuh. Jualan adalah pendorong paling penting. Apabila ada jualan, semangat kita kukuh. Apabila tidak ada jualan, semangat kita jatuh. . Mulakan bisnes dengan menjual produk yang biasa-biasa, yang hari-hari dapat dijual, meskipun untungnya sangat sedikit.…

  • Masam Manis "Life"

    12 rakaat DHUHA

    Inchek Zarep Ini mungkin membantu anda untuk buat Duha 12 rakaat. #1. KelebihanPengalaman saya 12 rakaat Duha memang super power. Memang dapat feel rezeki datang mengejar kita. Takkan dapat rasa kalau tak buat! Confident dalam buat apa perkara. Dapat ilmu baru dengan pantas dan inshaAllah dapat partner yang tepat..#2 Cara saya buat– Seawal pagi kira-kira 100 minit selepas masuknya waktu subuh atau 15 minit selepas syuruk atau saat anda lihat matahari pagi sedang menyala masuk ke celah-celah ruang rumah..Biasa ambil masa dalam 15 minit. Tak lama mana pun. Kalau kita boleh layan wasap sampai 1,2 jam takkan 15 minit untuk tarik rezeki kita tak bole buat. Kan? (Nak buat 2…

  • Masam Manis "Life"

    AYAH

    Surau Al-Huda 5R4UNTUK RENUNGAN AYAH-AYAH 1. Sebenarnya apabila kita mempunyai anak, ramai yang sudah mengaku menjadi AYAH, sebenarnya belum lagi, ibarat orang yang baru memiliki bola, dah mengaku jadi footballer.. Kena belajar bagaimana nak imbang bola itu.. 2. AYAH itu sebenarnya gelaran untuk lelaki yang mahu mengasuh anak, bukan sekadar ‘membuat’ anak.. astagfirullah. Maaf ye macam kasar je.. kerana ramai lelaki begitu, tapi bukan semua. 3. Seorang AYAH yang mahu terlibat mengasuh anak-anak bersama isterinya, sebenarnya separuh permasalahan keluarganya ini telah diatasi.. Tak caya tanyalah isteri-isteri.. 4. Sekiranya seorang AYAH yang tugasnya cuma menyedia dan memberi wang sahaja, ia telah menyamakan dirinya dengan mesin ATM. Didatangi anak ketika diperlukan sahaja.…

  • Masam Manis "Life"

    Business Bagi Orang Bekerja

    Mohammad Asraff Ayob NAK MINTA NASIHAT BISNES PALING JUJUR? INI DIA :.Pagi2 buka fb, ada seorang pm minta nasihat saya tentang bisnes. Dia masih bekerja tapi sedang menimbang utk berhenti & join bisnes. Selalunya saya akan kongsikan point-point ‘baik’ seperti : – bisnes ada freedom.– lubuk kekayaan– anda tentukan gaji sendiri dll Tapi kali ini saya kongsikan REAL fact. Tidak mahu selindung-selindung lagi. Ketahuilah bila masuk bisnes terutamanya 3 tahun pertama, mengambilkira kita kurang pengalaman & kurang ilmu, ini REALITI yg bakal anda lalui : – hujung bulan, tiada siapa yg akan hulur duit bayar bil & ansuran rumah anda. No money hujung bulan as usual. So kita must plan…

  • Masam Manis "Life"

    MENGAMBIL KESEMPATAN ATAU MEMBERI PELUANG

    MENGAMBIL KESEMPATAN ATAU MEMBERI PELUANG OLEH : PROF MUHAYA Apabila kita hendak memberi, usahlah kita berfikir sama ada orang yang meminta itu mahu mengambil kesempatan ke atas kita atau pun tidak? Kalau dia menipu kita bermakna dialah yang berdosa.  Sebenarnya di dunia ini manusia ada tiga jenis-.  1)manusia yang buta mata hati. yang menganggap orang meminta-minta itu menyusahkan dan tidak tergerak langsung hatinya untuk memberi.  2)manusia yang suka menghukum orang atas nilaian luarannya, biarpun baru pertama kali menemuinya. Iaitu apabila dia melihat orang yang meminta-minta itu, dia membuat nilaian sendiri, contohnya dia akan berkata, “Mengapa dia malas bekerja? Sepatutnya dia bekerja supaya dia tidak meminta-minta daripada orang”.  3)manusia yang tidak…

  • Masam Manis "Life"

    JANGAN BANGGA DIRI

    Saya akan kenang kisah ini sampai bila2. (Dengan izin Tuhan) Tadi, pengunjung di pesta buku tidak ramai. Jadi selepas asar, ada ruang saya dan rakan ke booth Arab Saudi. Dapatlah Quran free lagi. Selepas itu, di pentas utama, mereka adakan cabutan bertuah. Hadiah utamanya dapat mengerjakan Haji. (Mereka adakan setiap hari jam 6 petang selama pesta buku) Ini sesuatu yang semua orang Islam cita2 kan. Saya ikut sekali. Sangat mudah. Cuma isi borang. Nama : Mohamad Bahruddin (biasanya saya letak Bahruddin Bekri sahaja, tetapi entah mengapa tergerak letak nama penuh tanpa nama bapa)Umur : 34IC : …No hp : … Kemudian jawab soalan yang mereka sudah tandakan jawapannya. Sementara menunggu…

  • Masam Manis "Life"

    AYAT BISNES TIDAK PATUH SYARIAH

    PESAN GURU BISNES———————————- Dalam agama, tidak boleh menjual ataupun membeli ‘benda’ yang diistilahkan sebagai hasil (outcome).Contoh ayat ‘hasil’ yang tidak patuh syariah:* “Jika anda mengikuti program ini, anda akan jadi luar biasa.”– ‘anda akan jadi luar biasa’ adalah hasil* “Jika menjual produk ini 20 kotak seminggu, komisyen satu kotak RM80, kamu sudah dapat RM1,600 seminggu”.– RM1,600 adalah hasil* “Guna produk XYZ, anda akan jadi putih dalam masa 7 hari sahaja.”– Cantik dalam 7 hari adalah hasil* “Jika kamu beli mesin air ini, kamu boleh menjual air dan mendapat untung sehingga RM100K setahun!”– untung RM100K setahun adalah hasilSumber: Puan Ainon

  • Saya dan keluarga

    ::Berilah anak masa dan kasih sayang::

    MijOt Armiza ::Berilah anak masa dan kasih sayang:: Malam itu saya benar-benar sibuk. Selepas solat Isyak dan menikmati hidangan, saya terus ke meja tulis, mahu menyiapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan pada mesyuarat tiga hari akan datang. Baru nak mula, anak tunggal saya Serena 6, tiba-tiba datang menghampiri dan membawa sebuah buku. Saya kerling nampak dia tersengih-sengih manja. Begitulah dia, kalau ada sesuatu yang dimahukannya, dia akan bersikap terlalu manja. “Papa! Bacakan buku cerita in. Bagus tau! Cerita pari-pari, Ina nak dengar,” Kata Serena menghulurkan buku bergambar itu pada saya. “Buku baru ya?” saya bertanya berbasa basi tanpa menoleh, sekadar melayan. Serena mengangguk lantas memberitahu buku itu dibelinya pagi…

  • Masam Manis "Life"

    [TUGAS SUAMI & TUGAS ISTERI]

    Nuyun Najmi JANGAN ikut BUDAYA Melayu. IKUT apa yg Nabi AJAR.. Cerita penceramah & pakar kaunseling rumahtangga TUAN HJ HUSSIM, sahabat baik Dato Fadzilah Kamsah. Dia mengaku sgt bahagia bersama isterinya…Katanya,” Sy bangga nak bagi tahu semua, dulu waktu anak-anak kecik, sayalah tukang cuci punggung anak2, salin lampin, sampai anak pancut kat muka, sayalah tukang basuh baju lampin semua…tu kerja saya…Isteri sy kata, “abg, malam2 abg ambik alih buat kerja tu semua ok”…kita sama2 kerja.. “Saya nak bagitahu, dalam rumahtangga, suami kena rajin. Tak boleh malas… Lani dah senang, baru saya cari pembantu kat isteri saya. Tapi saya bangga nak bagi tahu itu yg sy buat dalam rumhatangga selama ini.…

  • Masam Manis "Life"

    RAHSIA ANAK HEBAT -11 RAHSIA

    Oleh:Dr. Hj. Tengku Asmadi bin Tengku Mohamaddrasmadi@maptraining.com.mywww.tengkuasmadi.comwww.facebook.com/drasmadi Selama tujuh belas tahun menjalankan program motivasi bagi para pelajar dan setelah lebih seratus ribu pelajar yang menyertai program-program yang dijalankan maka didapati anak hebat melakukan sesuatu (sama ada mereka sedar atau tidak) yang tidak dilakukan oleh anak-anak biasa.  Apabila kita bertanya kepada anak ini apa rahsia kehebatannya maka dia sendiri sukar menjelaskannya.  Sebab itu bukan bidangnya.  Namun, cara fikir, sikap, tingkah laku, tindakan serta cara mereka memberi reaksi kepada sesuatu perkara amat berbeza berbanding anak-anak yang biasa pencapaiannya. Malah anak hebat kelihatan lebih berdisiplin, punya wawasan, ada sasaran, matang berfikir, mudah bergaul, seimbang hidupnya, bagus akhlaknya serta taat agamanya.  Dia bukan sahaja…