Month: December 2016

Yuran Darjah 1 2017 berbaloi atau tidak banding dengan tadika?

Ummi sangat mementingkan apa anak-anak nak jadi di masa depan? Doctor , pensyarah atau usahawan? Bukan Ummi menidakkan usaha orang lain nak anak mereka berjaya, itu bagus. Tapi Ummi nak anak-anak Ummi mendalami bidang agama. Pada masa yang sama mereka boleh juga belajar menjadi usahawan berjaya. 9/10 kekayaan adalah daripada perniagaan. Oleh sebab itu, Ummi nak anak-anak berjaya bidang agama dan ceburi keusahawanan. Tapi sebelum berjaya , step 1 Ummi kena usaha dulu untuk penuhi yuran darjah 1 Along bagi tahun 2017.

ANAK DARJAH 1 2017
29 Disember 2017 – Hari pendaftaran SRAI 2017

Berkaitan : Perlukah tadika untuk ke darjah1? Bagaimana nak pilih untuk anak?

Biar usaha mereka sikit, tapi Allah swt beri ganjaran lebih. Bagaimana tu? Ummi nak memantau setiap hari anak-anak dhuha dan sebagainya bukan mudah bagi hari biasa. Jadi, Ummi dah cari sekolah yang ada unsur keagamaan ini. Supaya apa, biar jiwa anak-anak sebati dengan solat wajib, rukun islam, dan juga kenal perkara sunat.

SRAI BERANANG
Abah sedang berbaris untuk mendapatkan tshirt sukan sekolah SRAI 2017

Di sekolah SRAI anak-anak di peruntukkan masa untuk baca surah-surah lazim bersama sebelum mulakan kelas pada jam 730-740pagi setiap hari. Bagi Ummi ini usaha yang baik. Manakala di SRAI, anak-anak wajib untuk melakukan Dhuha pada jam 940pagi sehingga 1010pagi. Okay kan? 40 hari kita melakukan satu-satu perkara, pasti akan jadi habit. Tambahan bagi anak kecil, Ummi yakin dan percaya apa yang ditanam pada usia mereka kecil , pasti akan dituai pada masa akan datang.

Yuran Darjah 1 2017

Bagi sekolah SRAI 2017, Ummi semalam bayar dalam lingkungan RM460.00 termasuk baju sukan sekolah sehelai dan juga buku-buku. Bagi sekolah SRAI, mereka disediakan makanan tengahari yang mana sebulan RM50 untuk seorang anak. Jadi bagi Ummi berbaloi dan mudah untuk ibu ayah juga.

Sessi persekolahan SRAI bermula jam 730 pagi sehingga jam 3.30 petang. Namun, bagi ibu ayah yang ingin ambil anak lewat, disedikan kelas alquran dengan bayaran RM20.00 sebulan bagi 1 jam setiap hari sekolah kecuali Rabu.

Jumlah keseluruhan yuran sekolah 2017 bagi Along di anggarkan sebanyak RM1,110.00 termasuk duit makan tengahari RM50.00 setiap bulan dan kelas Al-Quran RM20.00 setiap bulan.

Perbelanjaan baju sekolah yang lepas semuanya dalam RM250.00. Jumlah sehingga kini dalam RM1360.00 . Ini untuk darjah 1 di sekolah SRAI. Bila Ummi bezakan dengan pendaftaran anak ke TADIKA sekarang…huuuuiii mahainya berbanding yuran sekolah 2017. Jadi , apa juga pilihan ibu ayah, semoga menjadi pilihan yang baik dan anak-anak kita jadi anak yang soleh dan beriman. Ibu ayah mestilah ada perancangan kewangan untuk persekolahan anak-anak, jadi apa juga semoga kita berikan yang terbaik untuk anak-anak dari sekarang sehingga kedepan, termasuklah bab simpanan (Ummi simpankan untuk anak-anak di SSPN-i PLUS) dan juga pemakanan mereka yang seharusnya kita jaga.

Perlukah tadika untuk ke darjah1? Bagaimana nak pilih untuk anak?

Tahun 2010, bulan 9 Ummi lalui masa yang best melahirkan Along. Kini anak kecil dah nak naik darjah 1 tahun 2017. Kira tahun  2010-2016 huissh cepatnya masa berlalu. Bukan mudah lalui saat membesarkan Along, terutama masa 2010-2011, perkahwinan jarak jauh.

2017, Bakal catat sejarah permulaan Along bersekolah secara formal. Masa hari pendaftaran semalam Ummi duduk di luar kelas  1 Bestari saja nak dengar apa cikgu tanya pada anak-anak dalam kelas. Dan buatkan Ummi menitis air mata apabila Cikgu tanya ;

Siapa dalam kelas ni dah kenal satu sama lain, ada kawan yang dah kenal? Angkat tangan. (Dekat 10orang angkat tangan). Okay siapa yang dalam kelas ini, langsung tak ada kawan?

Bila dengar soalan kedua, Ummi yang sebak. Along angkat tangan. “Awak tak kenal siapa-siapa tak apa, semua dalam kelas ini kawan awak”- kata Cikgu. Yerla, selepas berhenti tadika C.I.C di Semenyih tahun 2013 bulan 31/8 sejak tu Along tak bersekolah secara formal. Ummi hantar Along untuk mengikuti kelas malam belajar membaca bahasa melayu dan English menggunakan keadah read easy dan bacalah anakku di rumah Cikgu Ani. Maknanya, Along hanya lalui masa seperti homeschooling. Bagi Ummi, tadika ini tak perlu yang vogue, biar biasa-biasa tapi kualiti ada.

Berkaitan : Persediaan anak ke darjah 1

Belajar Di Rumah Dengan Ummi

Matematik Ummi ajar sendiri, menggunakan buku latihan yang Ummi beli di kedai buku. Apa yang Ummi lalui adalah bukan mudah, tapi Ummi ada fokus untuk anak-anak Ummi.

Untuk Along berjaya masuk ke Sekolah Rendah Agama Integrasi, Along perlu lalui ujian kelayakkan. Dan membanggakan Ummi bila Along akhirnya berjaya dengan usaha Along sendiri tanpa perlu ke mana-mana tadika yang mahal bayarannya. Along juga berjaya menghafaz surat-surah lazim dan juga bacaan dalam solat dengan mudah. Ummi bangga dengan Along.

Bagi Ummi nak anak cerdik dan pandai bukan diukur pada nombor 1 atau nombor keberapa dalam kelas. Ummi fokuskan apa yang Along dan adik-adik nanti nak jadi pada masa depan. So kalau nak jadi ustaz dan ustazah, matematik sekadar boleh mengira dan cukup. Bagi Ummi , jika anak-anak Ummi mampu jadi penghafaz hadis dan alquran itu lebih membanggakan. Ini kerana saham kebaikkan itu Ummi dan abah akan dapat walaupun setelah kami pejamkan mata. Tapi untuk capai impian ini, Ummi akan teruskan berikan anak-anak makanan tambahan terbaik. Lagi satu, Ummi memang ada ambil insurans untuk anak-anak, tapi bab belajar Ummi memang simpankan untuk mereka di SSPN-i PLUS.

Pahala Melayan Suami atau Voucher ?

cara masak nasi

Wajib baca untuk pedoman pada isteri. Hari ini hari off sebab dah kerja hari Ahad lalu 18/12. Memandangkan duduk di rumah saja, terpikir nak pergi 1 job ini kat Shah Alam. Dah dapat email lama dah. Dan memang plan nak pergi. Tapi memandangkan hari ini  dari pagi duduk rumah, kemas rumah sikit dan buat beberapa kerja rumah, tiba-tiba mood malas nak pergi sana menjelma. Rasa macam nak buat pahala melayan suami, tapi ada rasa nak pergi jugak!

pahala melayan suami
Masak nasi sahaja, nampak mudah tapi ramai isteri lupa tanggungjawab.

Pilihan mana satu nak buat?

Dua tiga kali telefon kat suami tanya nak pergi ke tak Shah Alam? Haish! Mai mood gini pula kaedahnya! Suami cakap pergi la, takpa nanti petang dia balik dalam jam 2petang dia masak lauk sendiri. Hish! Ini dah kurangkan markah ni, kalau masak dapat pahala lebih melayan suami.

Mula terpikir :

Aku nak pergi makan, tapi suami kena balik masak sendiri kat rumah. Apa ke halnya aku ini. Kalau masak dapat pahala, makan dengan suami berdua-duaan pun dapat”.

Bermonologlah sendirian. Scroll facebook kawan-kawan, apa yang dijumpai adalah bab suami. Terbaca pasal ini  :

Akak kata kalau kita makin berlembut makin jaga hati suami Allah akan bagi rezeki banyak kat kita.

Ujian tu bukan untuk melemahkan tapi menguatkan.Dan bila kita dah tempuh dengan positif inshaAllah ujian tu pun kita akan nampak sebagai asbab rezeki.

Rezeki alhamdulilah bila Allah bagi peluang untuk kerja dengan suami,Rezeki Alhamdulilah bila makin banyak masa dengan Allah dan anak anak,Rezeki alhamdulilah dapat rasa lebih tenang,Rezeki alhamdulilah Allah bagi rezeki macam macam,rezeki dapat kawan kawan yang baik alhamdulilah,rezeki makin rapat dengan adik beradik.

Memang selama ni kita baik dengan suami,tapi kalau boleh kita lebihkan lagi…cuba untuk bertenang walau seletih mana sekalipun.

Itu kisah 2 tahun lepas

Alhamdulilah Allah tu maha adil,maha baik dan sentiasalah kita berbaik sangka denganNya.”

Rezeki Tanpa Diduga

Terus buat keputusan tak jadi ke Shah Alam. Dan serious, menitis air mata, takala buat keputusan untuk suami akhirnya Allah swt hantar rezeki tak disangka-sangka. Customer wassap order JUZQ30 6 kotak dan Kopi Pegaga 4 kotak. Allahuakbar, Allah hantar pengajaran direct pagi ini supaya jadi isteri solehah. Kadang lupa, rezeki datang bukan sebab kita, tapi sebab anak-anak dan juga suami yang sentiasa doakan kita. Semoga kita semua jadi isteri solehah. Amin

Apa aktiviti di hujung minggu?

Hujung minggu kami sekeluarga pada minggu ni adalah di Perpustakaan Negara.Dah lama kami tak kesini, anak-anak pun dah lemau dek cuti sekolah.

Angah pelik. Buku yang diambil mesti ada binatang exotic. Memang favourite dia. Lagi satu mesti ada dinasour.

Bawa along, berbaloi sebab dah pandai baca. Jadi ada banyak kisah baru selain buku yang ada dirumah Along boleh baca.

Adik, buku kecik dah cukup. Nak biasakan dengan buku jer. Tapi Along dulu pun sama, dari kecik bawa lepas dah biasa tak ada masalah.

Balik dari bawa anak-anak baca buku kami singgah makan di nasi Arab Al Rawsha.

Okay, ini sahaja short and firm.Hahaha. Selamat bercuti lagii sehingga esok.

Keluarga bahagia punca dari ayah yang berjaya?Setuju?

Bukan mudah nak jadi ibu dan ayah yang hebat. Namun begitu bukan susah juga nak jadi ayah yang hebat. Dalam keluarga kecil Ummi ada 3 anak lelaki yang Ummi dengan suami perlu berikan lebih perhatian. Bagaimana nak capai keluarga bahagia?

Gabungan 3 keluarga, Ezza Azlan dan Shiqeen Sattar

Abah…panggilan anak kepada suami. Begitu besar pengorbanan yang kadang tanpa Ummi sendiri sedari. Dulu mudah bil adanya bibik, segala kerja rumah urusan bibik. Namun, bila bibik dah balik ke Medan kami terpaksa melakukan sendiri.

Urusan rumah, urusan siapa? Isteri atau suami?

Ya, lelaki kurang bercakap dan bersembang kosong! Ummi akui..dan suami pula bukan jenis yang suka buang masa begitu sahaja. Setiap masa pasti akan digunakan untuk perkara yang terisi. Ummi? Balik kerja, terus ke dapur dan persiapkan makanan untuk anak-anak sebelum di ambil dari rumah pengasuh.

Siapa yang lakukan kerja rumah? Maaf, bukan Ummi ! Ummi punya masa yang agak limited. Dari cuci baju sehinggalah sidai dan lipat , mengemas bilik dan satu rumah kerja suami. Bukan malas, tapi suami rajin sebab kasihan Ummi yang kena melayan anak-anak makan, cuci najis dan sebagainya.

Bukan mudah untuk kami uruskan 4 orang anak dalam satu masa. Ya, nampak mudah tapi perlukan pengorbanan dan kerjasama.

Personaliti 4 beradik dalam satu keluarga bahagia

Bab anak, dari usia 6 tahun , 4 tahun , 2 tahun dan 9 bulan. 3 lelaki dan 1 perempuan . Mereka tak susah nak dididik. Paling mudah  di akui , yang perempuan. Cik Sarah mudah di lentur , mudah di suruh dan di ajar. Tapi garangnya, macam Ummi.

Along. mudah disuruh. Hati kapas dan banyak mengalah dengan adik-adik. Biarkan kadangkala terpaksa beri hak sendiri untuk adik-adik. Banyak pengorbanan anak sulung. Terima kasih Along.

Angah, seorang yang manja dan pandai mengambil kesempatan. Selagi Ummi dengan abah tak hiraukan dia ada sahaja perilaku yang bakal di provok. Namun, sebabkan dia manja  ada teknik yang abah mereka gunakan untuk pancing hati .

Adik, wajah mewarisi angah. Sikap masih belum nampak lagi kearah mana. Pastinya yang bongsu Ummi dan abah didik semuanya sama.

Bagaimana Suami ku mendidik anak?

Peluk dan solat bersama-

Setiap hari adlah hari yang sibuk bagi abah. Tapi waktu maghrib dan isyak bukan lagi waktu sibuk. Malah waktu ini, jika kita segerakan solat, masa akan dirasakan lebih panjang. Sebab itulah, kebiasaannya suami akan ajak anak-anak solat, baca quran dan lepas solat semua orang wajib duduk, doa, bersalaman dan solat. Nampak ringkas tapi inilah yang  menghasilkan anak yang baik budi pekerti.

Pukulan –

Ya tak dapat dinafikan mereka ada menerima pukulan. Tetapi masih menurut pertimbangan sewajarnya . Ketika Islam memutuskan bahawa pukulan adalah cara terbaik mendidik anak, sesungguhnya pukulan ini adalah tidak berlebih-lebih.

Bersantai bersama-

Geng abah

A post shared by Muazam Nawawi (@muazamnawawi) on

Ketika hujung minggu adalah masa sesuai untuk bermain dan bersantai bersama. Adakalanya , ayah yang rapat dengan anak akan menjadikan anak lebih dengar kata dan juga berkelakuan baik.

Bawa ke rumah teman atau majlis

Throwback malam cinta rasul 31.12.15 Dataran Merdeka #selamattahunbaru

A post shared by Muazam Nawawi (@muazamnawawi) on

Di saat anak-anak sedang membesar, anak-anak kerap kali dibawa ke majlis bertemu dengan rakan Ummi dan Abah. Pada masa yang sama, mereka di ajarkan untuk memehami akan keperluan mencari teman yang baik dan persekitaran yang baik .

Ini penting untuk anak-anak faham betapa mereka perlu menjadi baik dan berada dalam kelompok kawan-kawan yang baik demi kejayaan masa depan mereka.

Hadiah sebagai ganjaran-

Park dan cuci mata dulu sebelum. Selamat malam.

A post shared by Muazam Nawawi (@muazamnawawi) on

Oleh sebab dari awal anak-anak tidak dibiasakan dengan mainan, maka mereka hanya dpaat mainan atau apa juga kehendak mereka selepas melalui satu-satu fasa kejayaan. Untuk capai kejayaan  kenalah berusaha. Maka, hadiah yang diimpikan akan jadi kenyataan takkala mereka telah bersedia.

Bukan mudah untuk didik anak lelaki seramai 3 orang dan 1 anak perempuan. Namun, ada orang hebat berjaya didik 9  dan 10 anak kenapa kita yang anak sikit tak boleh… jadi semuanya bergantung kepada nawaitu dan juga iltizam kita . Apa kita nak anak kita jadi 10tahun akan datang  adalah apa yang kita rancangkan pada masa kini. Jom lebihkan doa untuk anak-anak.

 

Biar depa lasak , sebab main boleh jadi cerdik!

Ummi suka aktiviti lasak. Dan sebab tu Ummi sendiri jarang hadkan anak-anak daripada ikuti sebarang program yang melibatkan alam dan tanah. Waima, balik kampung sekali pun, kau nak main tanah, nak main masak-masak dengan anak-anak orang menyewa Ummi biarkan jer.

Ada orang kata, biar anak main tanah kuman..bahaya! Eh..Ummi dulu siap main selut bagai alhamdulillah selamat sampai hari ini. Nak main apa pun main lah, asalkan lepas tu mandi dengan bersih.

Kalau bawa anak-anak pergi pameran ke , atau apa juga aktiviti memang Ummi biar jer depa nak cuba. Selagi tak bahayakan nyawa. Ala, kita dulu zaman 80an main lagi teruk dari sekarang. Mainan semua luar rumah, okay jer.. jadi patut ke bila sampai masa anak-anak kita nak kongkong depa?

Masa kecil ini la nak bentuk jiwa anak. Kalau kita manjakan sangat dengan anak-anak ini risau depa tak boleh nak hadapi dunia nyata. Dan sebenarnya bagus untuk anak teroka alam, main tanah, main pasir…kan otak depa berfungsi tu..sebab tu nak main. Gajet semua tu , kalau boleh elakkan secara berpanjangan. Ummi bagi juga anak-anak main gajet..tapi ada masa. Kalau sejam, sejam tu lah untuk tengok youtube dan sebagainya. Nak download games?? Jangan harap… Hahahah Sorry anak!!

Mak ayah lain cuba kongsikan pengalaman…boleh ke biar anak main tanah dan teroka alam?

PERMOHONAN KEMASUKAN KE PONDOK MODEN AL ‘ABAQIRAH MAIWP SESI 2017

*PERMOHONAN KEMASUKAN KE PONDOK MODEN AL ‘ABAQIRAH MAIWP SESI 2017*

Assalammualaikum, Alhamdulillah.. Tahniah diucapkan buat adik-adik yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam PT3.

Ayuh sertai Pondok Moden Al ‘Abaqirah dibawah seliaan SS Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan.

Bagi yang berminat menyambung pelajaran di Pondok Moden ‘Abaqirah. Boleh mengisi borang secara manual dan juga secara atas talian, sehingga 27 Disember 2016, 11.59PM.

Pastikan borang manual sampai di Abaqirah sebelum 28 Disember 2016. Permohonan yang layak akan dipanggil untuk sesi temuduga.

*SYARAT KELAYAKAN KEMASUKAN KE TAHUN 1 (TINGKATAN 4)*

1. Pelajar *Lelaki berwarganegara *Malaysia*
2. Ibu dan bapa warganegara *Malaysia*
3. Pemohon berumur *16 tahun pada tahun 2017,* keutamaan kepada yang *bermastautin di Wilayah Persekutuan* tidak kurang dari (1) satu tahun dan masih menetap di Wilayah Persekutuan
4. Mendapat *sekurang-kurangnya 7A dalam PT3 (mestilah mendapat Gred A dalam Pendidikan Islam dan Bahasa Arab)* atau
Telah menghafaz *15 juzuk Al-Quran dan diiktiraf dengan sijil yang sah*
5.Lulus Ujian Temuduga *Syafawi (lisan) dan Tahriri (bertulis)*
6. Berminat dalam pengajian *Kitab Turath ‘Arabi dan Turath Jawi (KURIKULUM PMA)*
7. Memiliki akhlak dan *keperibadian yang baik*
Aktif dalam aktiviti *Ko-kurikulum*

*CARA MEMOHON*

1. Sila muat turun *Borang Permohonan* di http://www.alabaqirah-maiwp.edu.my/my/info/171-pengambilan-pelajar-2017.
2. Sila isi Borang Kemasukan *secara atas talian* di pada link diatas.
3. Borang Permohonan boleh *dihantar selepas Keputusan PT3 diumumkan bermula 19 Disember 2017*
4. *Tarikh tutup permohonan ialah pada 27 Disember 2016 11.59PM*
5. *Borang Permohonan* yang telah lengkap diisi beserta dokumen berkaitan *hendaklah disahkan (rujuk Senarai Semak)* dan
*Dihantar ke alamat berikut :*

*(U/P JAWATANKUASA PENGAMBILAN PELAJAR BARU 2017)
PONDOK MODEN AL-‘ABAQIRAH MAIWP,
D/A Kompleks Darul Kifayah
Lot 52566, Jalan 36/10,
Taman Koperasi Polis Fasa 2
Batu Caves, 68100, KUALA LUMPUR*

Janji Ummi nak petik Strawberry, kena juga di turuti !!

Kali ini percutian Ummi dengan keluarga ke Cameron Highland bukan sahaja kecoh tapi penat dengan anak-anak. Yer la, dulu masa datang sini , anak baru seorang . Tapi kini dah 4 orang. Ada sahaja kerenah depa nak Ummi dengan abah turuti. Sebabkan Cameron Highland ini terkenal dengan Strawberry, maka Ummi la pandai berjanji dengan Angah pergi sana nak petik sendiri Strawberry.Penat berjalan di Cameron Lavender tak habis lagi, kami sambung petik strawberi di sini.

Sampai je kat Cameron kami pun cari la ladang strawberry untuk petik buah yang masak. Satu-satu kami singgah, buah dah tak ada! Bukan sebab disini dah pupus buah Strawberry tapi sebab dari awal cuti sekolah ramai pelancong yang datang, maka buah-buah ini dah masuk ke perut ramai orang!! Geram jer rasa!

Kami pun pergi ke Ladang Teh untuk menikmati suasana Ladang Teh yang menghijau. Dan malam pertama kami hanya lepas di Cameron Square sahaja. Di sini sesuai untuk duduk dan menikmati suasana yang sejuk serta tenang.

Petik Strawberry dan Beli mana baloi?

Sebabkan Angah ini jenis yang kena ikut apa kehendak dia, Ummi dengan Abah terpaksa juga cari Ladang Strawberry untuk anak. Sebelum balik , kami singgah di Ladang Strawberry depan jalan masuk ke Copthorne. Alamak lupa snap nama ladang tu. Maaf la, sebab masa ini dah penat lepas berjalan ke Cameron Lavender.

Kos untuk masuk dan petik RM30.00 untuk 500gm sahaja. Kalau terlebih pungut kena la bayar lebih. Ummi pandai pulak bajet, 500 gm cukup sebekas yang diberikan dan kena tambah RM1.00 sahaja . Makna terlebih berat sikit jer. Hish, itupun tak boleh free kan!

Nak pungut kena gunakan gunting, dan gunting tangkai. Anak-anak ini suka explore, dapat petik sikit pun depa dah puas hati sangat. Ummi geram tengok buah-buahan di ladang ini merah belaka. Disini akhirnya dapat petik, setelah 2 tempat masa hari pertama kami singgah semua dah tak ada buah.

Kalau la Ummi tak turut kehendak anak-anak, ketidak puasan hati itu akan berbunyi sehingga lah beberapa minggu, jadi benda baik Ummi turuti juga!.

Balik dari petik disini, kami singgah sekali lagi untuk beli bekal untuk mama dan bekal bawa balik ke rumah. Ummi pilih SCorner juga untuk membeli. Disini selesa dan tak crowded. Selesa dan harga juga berbaloi.

Lepas membeli , kami teruskan perjalanan balik , mak pening dan muntah masa turun.  Jadi kami pilih untuk singgah lunch di Restoran Melayu di Tapah sebelum naik highway. Nasi Ayam disini sedap. Nanti nak bercuti lagi ke sini, tapi tunggu anak-anak besar sikit. Lebih selesa insyaAllah.

Jenama Sendiri? Ya, tidak mustahil dengan kos yang munasabah!

Sejak terlibat dengan keusahawanan dari tahun 2013, Ummi pernah terfikir nak keluarkan Jenama Sendiri. Namun begitu niat terhenti memandangkan kos untuk keluarkan jenama sendiri adalah mahal. Juga memikirkan teknik marketing juga antara perkara yang perlu di titik beratkan.

Miliki Produk Kosmetik Jenama Sendiri Tidak Mustahil

Namun begitu, semalam bila Ummi hadir ke sidang media Majlis Tandatangan antara Amyra Rosli dan JenamaSendiri.Com di Flora Terrace, Hamspire Place Ummi merasakan untuk seorang usahawan keluarkan produk kosmetik atas Jenama Sendiri bukan lagi satu masalah besar.

JenamaSendiri.com
Dr Amin Pengarah JenamaSendiri.Com yang memulakan perniagaan pembuatan kosmetik di Malaysia sejak 10 tahun yang lalu.

JenamaSendiri.Com adalah pelopor dalam industri pembuatan kosmetik dan pengilang NO.1 di Malaysia yang telah hasilkan pelbagai jenama tempatan dan antarabangsa. Selepas ini , mereka juga akan mengembangkan lagi sayap perniagaan ke luar negara dengan pembukaan kilangnya ke-3 di China pada tahun 2017.

Pemilihan Amyra Rosli sebagai pengasas bersama adalah untuk menerajui bahagian pemasaran dan promosi di samping memberikan kesedaran kepada rakyat Malaysia untuk tidak lepaskan peluang menceburi bidang keusahawanan kosmetik yang terbukti berkembang maju dan memberikan pendapatan lumayan.

Kos Untuk Mengeluaran Jenama Sendiri

JenamaSendiri.Com juga mengumumkan pakej untuk mengeluarkan produk hanya bermula daripada RM15,000 sehingga RM25,000 sahaja. Yang Ummi paling suka dengar adalah bila Dr Amin berkata :

Dalam tempoh 2 minggu produk boleh disiapakan . Dan paling best , jika seorang usahawan tersebut ambil pakej RM25,000, mereka akan di kenalkan dengan network dalam bidang yang sama.

Untung tu, bukan mudah nak sertai network usahawan-usahawan hebat dengan kos yang rendah. Selain itu, Pengarah JenamaSendiri.com Dr. Amin juga melancarkan Yayasan JenamaSendiri.Com dengan kerjasama MAKNA (Majlis Kanser Nasional) dan NKF (Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan Malaysia) dimana akan memberikan sumbangan bulanan secara tetap kepada kedua pihak ini. Semoga rezeki Dr Amin di perluaskan lagi untuk membantu lebih ramai orang yang memerlukan.

ben ashaari
Ben Ashaari blogger terkenal Malaysia bersama dengan Amyra Rosli dan Amar Baharin

Amyra Rosli merupakan seorag pelakon wanita Malaysia yang terkenal melalui drama Cik Bunga Encik Sombong di stro Ria dan kini popular dengan drama Isteri Tuan Ihsan. Amyra berkahwin dengan pelakon yang berlakon bersamanya dalam drama Tersuka Tanpa Sengaa Amar Baharin pada 11 November 2016.Populariti Amyra Rosli antara faktor pemilihan beliau sebagai pengasas bersama untuk Projek Kilang Kosmetik Bersama JenamaSendiri.Com.

Cameron Lavender – Mata tak puas memandang!

taman bunga lavender cameron

Tiket Masuk ke Cameron Lavender

Hari kedua percutian kami , kami pilih untuk ke Cameron Lavender. Ini semua sebab hasil google Ummi dapati lokasi ini salah satu tarikan utama di sini. Masa ke sini dulu  Cameron Lavender masih belum wujud. Masa tu hanya pergi Rose Valley. Tiket masuk RM8.00 bagi dewasa dan RM5 bagi anak-anak 5 tahun keatas. Semalam kami lepak di Old Town White Coffee di Cameron Square, best juga sejuk.

Ada di jual ice cream lavender RM6.00 satu. Ummi tak beli pun, aklau beli satu mana lah nak cukup, rombongan Ummi kan ramai. Untuk anak-anak depa hanya tau ice-cream, jadi belanja depa ice-cream biasa dah cukup. Nilai lavender tu depa tak dapat nak cerita lagi.

Sini ramai orang ambil gambar nak masuk semata-mata untuk ambil gambar sahaja. Lavender ada pelbagai jenis, nak lebih tahu kena jalan sorang-sorang dan slow-slow..maafkan daku sekali lagi, tak dapat nak cerita jenis-jenis bunga lavender yang ada disini.

Nak naik  ke atas wajib la berjalan, kalau nak bawa orang tua yang pakai wheel chair boleh cuma kena tolak sedikit untuk naik.

taman bunga lavender cameron
Potrait kenangan bersama keluarga tersayang. Macam-macam aksi anak-anak Ummi

Di bahagian atas ini ada bunga-bunga daisy dan ada tempat untuk bergambar sahaja.

Sesuai untuk yang suka bergambar, nak bagi rating tu dalam 3/5 sahaja. Kali kedua mungkin dah tak masuk kesini, sebab kalau dah kali ke dua dah bosan, tengok bunga yang sama, bukan boleh sentuh mahupun petik. Sekadar bergambar sahaja.

Artikel berkaitan :

Petik Strawberi di Cameron

Ladang Teh Di Cameron Highland

Rose Cinta dari Suami

Ummi dapat Rose Cinta dari Suami. Hehehe bila uols last dapat bunga? Ummi last dapat hadiah bunga hidup ini tahun 2009 kot.

Sebab Mr Suami cakap , bunga buat apa bagi layu jer! Baik bagi benda lain, tu sebab birthday pun dapat Ice-cream jer. Ummi tak minta mahal-mahal pada hari-hari istimewa Ummi, biar murah asalkan memang niat suami nak bagi. Sebab hari tak istimewa dah dapat hadiah mahal!

Eh..masa dapat ini, rasa nak menitis air mata juga lol! Memang aura bunga betul lah! Thank you sayang, I love you too.

Galeri Gambar Di Cameron Lavender

Waze : Cameron Lavender Taman Tringkap, 39100 Brinchang, Pahang, Malaysia