Month: January 2012

Dinner Di Anggerik Lodging

Nak update entry hari ini tapi tak tau nak cerita apa..ehhehe ni je yang saya dgn ‘abang sayang'(nk gatal jap)..makan untuk makan malam. Western la konon kan…sebenarnya kami dah tak tau nak makan apa. Jadi kami pun pergi Tesco, eheheh belilah ayam Marsalla. .

Heheheh kami hari-hari duk di USM ni makan nasi kandar, teringan nak makan dirumah, tapi almaklumlah duk sini mana ada dapur. Hari-hari beli makanan. Ada yang sedap okay la..yang tak sedap tu yang bosan.
Tak sabar nak balik rumah jumpa ‘buah hati’ hehehe siapa lagi MUSTAQIM ler..

Okayla, alhamdulillah dapat makan juga. Nanti balik kampung nak makan mak punya masakan. Terutama yang mak masak, gulai batang pisang..

Dah tulis entry, so cukup dulu..nak sambung stdy..

WASSALAM..

`LOGIKNYA SOLAT DARI SUDUT PANDANGAN ISLAM`

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.
Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.
Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.
Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.
Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan.
Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan – sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.
Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.
Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam tubuh.
Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.
Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.
Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat.Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.
Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).
Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang l engkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.
~GAMBAR HANYA SEKADAR HIASAN~
WASSALAM.

~first day ; intensif PJJ USM 2012~

Hari ini 29 Jan , saya dan suami hadir bersama di Intensif Pjj Usm. Awal pagi kami dah bertolak ke USM. Jam 730 pagi dari Perlis kami ke Penang, alhamdulillah jalan x sesak, maka cepat la sampai. Harap-harap perjalanan yang mudah ni memudahkan jalan kami sehingga habis intensif. Kami ambik jalan mudah untuk stay di Lodging je, bukan makna berlagak, tapi memudahkan memandangkan kami adalah suami isteri. Senang nak duk study sama kan..heheh


Inilah tempat kami stay, Anggerik lodging , Pulau Pinang..
Okay, nak start kelas dah petang ni.
BYE-BYE WASSAALAM..

Mentarang…Hilang Rasa Kempunan

Alhamdulillah dapat singgah dikampung sebelum intensif bermula..hehehe xsabar nak balik kampung akhirnya dapat juga makan mentarang bakar.. Terima kasih suami ku sayang kerana temankan pergi mencari mentarang di  pasar malam. 2 pasar malam pergi..akhirnya dapat di pasar malam TAMAN MELATI..alhamdulillah.. jom share  rasa yang sangat sedap..


Alhaqmdulillah..so siapa-siapa nak rasa mai la jalan-jalan di Perlis dalam bulan Januari ke bulan Februari..
Ini antara makanan yang xdapat di tempat lain…
Wassalam..

~sarapan pagi~

Pagi tadi sempat sarapan pagi kat umah mertua..hehehe bestkan..
Sekali sekala sarapan bnyak dan sedap2.. pas ni xsabar nak balik kg pula..nak sarapan di rumah mak dan ayah..tentu best..dalam kepala otak ni dah siap sedia nak makan makanan yg sedap-sedap di perlis..

Ini la sarapan pagi tadi..banyakkan..hehehe Alhamdulillah..
Amin

Mencari Barang Yang Hilang

Assalamualaikum,
Hai semua..nani dalam kesusahan ni..aduhai, tabiat buruk nani adalah letak barang dan tak ingat dimana. masalah ni,sebabnya barang yang hilang tu adlah kad pelajar usm. Aduh, intensif dah nak mula 29Jan ni, kad pula xtau dimana. Masalahnya kad husband pun xdak. Itulah simpan di suatu tempat dan xingt dimana.

Ini semua sebab nak pindah, umah dah kemas..barang dah berudah kedudukkan. Ehm..kat mana nak car lagi ni. Dah habis selongkar uamh ni…

Petua kat bawah ni pun dah cuba buat….
1. Al-Fatihah 7 kali
2. Al Fath 1-3 7 kali
3. Al Khafi Ayat 19 7 kali
4. Surah Al-Ikhlas 7 kali
5. Selawat 7 kali
6. Ya Allah 3 kali.
7. Kemudian wirid ‘Ya Hafiz’ 119 kali
8. Sesudah selesai semuanya, tadahkan tangan lalu berdoa, mohon dari ALLAH pertolongan supaya dipulang/digantikan barang yang hilang tersebut.

Dimana nak cari lagi ye….. *dalam kesusahan hati…….

Pelancaran Op sikap ke 25

Hi semua, selamat menghitung hari-hari nak cuti panjang..heheh sempena Tahun Baru Cina 2012. Happy New Year bagi yg sambut Tahun Baru Cina. Sempena perayaan Tahun Baru Cina tentunya ramai yang ambil kesempatan untuk bercuti dan balik ke kampung. Namun bagi kami yang bekerja dalam uniform ni tentunya cuti adalah perkara ke… xtau nak letak perkara ke berapa.
Sempena Tahun Baru Cina maka Op Sikap dilancarkan bagi mengurangkan kadar kemalangan. Ye la siapa yang nak sedara mara ke kengkawan ke yang excident kan…ehm..so, berhati-hati di jalan raya. Ramai polis yang kena kerja demi keselamatan orang ramai kat tepi-tepi jalan tu. Yang penting mau ingat yang semua orang yang menggunakan jalan raya kena hati-hati semasa memandu dan kalau penat berhenti rehat dulu ye untuk perjalanan jauh. OPPPSSSS..jangan lupa…SERVIS kereta sebelum bertolak atau memulakan perjalanan.
Okay, semoga semua selamat di jalan raya. Berhati-hati memandu.

TIPS:

Semasa perjalanan jauh, pasang ayat2 suci al-quran dan bukan lagu-lagu yang melalaikan
Banyakkan zikir, ajak anak-anak/suami zikir dalam kereta..tambah berkat.
Mulakan dengan bismillah dan doa..
Ingat insan tersayang yang menunggu di lokasi di tuju…

Bye..bye…
Wassalam……..