• Saya Ada Cerita

    Dengki dan iri hati, kenapa begitu?

    Setiap hati kita melalui pelbagai situasi. Ada kalanya, kita mungkin telah berbuat kebaikkan pada mereka yang berada dengan kita. Pada masa yang sama jua, ada orang ketiga yang cuba mendekati kekasih atau sahabat kita ini. Maka, timbullah dengki dan iri hati. Walhal, jika hati tidak berkeladak, tidakkah mungkin boleh kita jadikan dua sahabat itu kawan kita juga. Kenapa perlu dengki dan iri hati? Ingat lagi pesanan Mentor dalam satu kelas motivasi yang UN hadir, katanya begini; Jika dalam jiwa kita ada keladak dan tidak dibersihkan , mana mungkin keladak tersebut akan menjadi bersih dan akan jadikan hati kita juga bersih. Semakin berniat buruk, semakin berkeladak kolam jiwa. Semakin berkeladak kolam…

  • Saya Ada Cerita

    Bukan Rezeki Ku…bila yang depan mata LESAP

    Inilah pemberian hamba Allah kepada kami sekeluarga hari ini. Masa ambil gambar ini, nak raikan kebahagiaan, nak wasap kepada suami. Selesai snap, terus angkat bekas yang terbalik. “Owh tumpah pula airnya”. Un pun turunkan daripada bonet, kibas plastik dan susun semula bekas. “Ehm…basah pula nak bawa masuk kereta.” Masa tu 12tghari. Matahari terik memancar. “Aku jemurlah disini dulu, sekejap je ni.” Terus letak di atas ‘para’ atau bahagian tinggi tepi pejabat. Lalu masuk ke dalam pejabat, dan berbual hal kerja dengan staff Un”. Taklama, tak sampai 10minit, keluar semula. Plastik merah yang dalamnya ada 5 bekas makanan, ada petai, ada jeruk mangga, ada belimbing buluh, ada cili hijau (macam bibik…

  • Kerjaya,  Saya Ada Cerita

    Pare Test. Jangan mengalah selagi belum berjaya

    19 Disember 2018  hari penuh debaran. Tahun ini dalam PDRM diperkenalkan pula dengan PARE TEST. Sebelum ini tidak ada dalam PDRM dan tahun 2017 adalah tahun pertama ujian ini diadakan.Tanpa sebarang latihan , paksakan diri untuk buat yang terbaik. Ujian ini adalah berlandaskan masa mengikut umur. Terdapat perbezaan masa antara wanita dan lelaki iaitu 15 saat. Apa itu pare test? “The Physical Abilities Requirement Evaluation (PARE) is an occupational test used to assess a person’s ability to perform the physical demands of police work by simulating a critical incident of chasing, controlling, and apprehending a suspect.Jun 6, 2016” Ikutkan tarikh asal PARE TEST ini adalah 21 Disember 2018. Namun begitu…

  • Saya Ada Cerita

    Tadika mahal atau murah yang mana pilihan ibu ayah?

    Saudara, kita ini bila telah menjadi ibu pastinya kita cuba lakukan yang terbaik. Tambahan pula bila anak yang pertama. Anak pertama menjadi bahan percubaan dan dialah juga yang menebas lorong untuk adik-adiknya. Anak yang pertama apabila sudah tiba masanya untuk mula belajar  adalah satu cabaran bagi serang ibu. Saya juga mengalami situasi ini ketika tahun 2014. Ketika itu anak pertama berusia 4 tahun. Zaman berubah tidak lagi seperti kita dahulu yang menunggu usia 6 tahun baru bermula alam persekolahan. Sekarang, siapa yang boleh menguasai ilmu dengan cepat maka dia akan berada di hadapan. Anak yang sulung dipercayai akan berjaya dalam pelajaran apabila ibu bapa tahu hala tuju anak-anak mereka. Anak…

  • Saya Ada Cerita

    Kesibukkan kita api yang membakar jiwa anak!

    Assalamualaikum jumpa lagi kita pada hari ini . Syukur. Saya nak kongsikan betapa ketika saya sibuk, saya serahkan tugas didik anak kepada bibik.Yang akhirnya memberikan kesan yang negatif! Tahun 2013 ketika itu saya masih bekerja. Saya merasakan macam cabaran apabila anak semakin bertambah. Ketika itu juga usia saya baru 27 tahun. Saya mula merancang untuk menggunakan perkhidmatan pembantu rumah. Alhamdulillah suami setuju dengan cadangan saya. Maka, apabila ada sahabat mula mencadangkan agen saya rasa yakin dengan kehadiran pembantu dari Indonesia ini. Seminggu sebelum kelahiran anak kedua, pembantu rumah dari Indonesia pun datang. Rezeki kami dapat pembantu rumah yang sangat baik dan jujur. Selama itu jugalah banyak urusan rumah tangga saya…

  • Saya Ada Cerita

    Berhenti belajar dan kerja sebagai kerani, bahagiakah sebenarnya?

    Assalamualaikum, bertemu lagi kita hari ini. Jom kita liat apakah bahagia yang sebenar dan bagaimana jika kita bersangka baik kepada Allah swt, Allah swt akan ganti dengan yang lebih baik. Sahabat, pasti ramai antara kita mengimpikan untuk memiliki segulung ijazah. Memiliki segulung ijazah adalah impian semua pelajar. Termasuk saya yang ketika itu terus membuat keputusan untuk berada di Semester pertama Ijazah Perakaunan di UiTM Arau. Oleh kerana keputusan peperiksaan semasa Diploma Perakaunan memberansangkan, jadi tiada masalah untuk terus belajar. Jadi, usia ketika itu hanya membayangkan yang saya mesti dapat apa yang saya impikan. Tambahan pula, jika berjaya saya adalah anak yang pertama bakal beroleh kejayaan di pentas konvokesyen yang memiliki…

  • Saya Ada Cerita

    Gagal? Bangun semula selagi ada nyawa!

    Langit tidak sentiasa cerah. Begitulah juga dengan saya. Ketika habis sahaja pengajian di kolej atau dikenali dengan nama MRSM kami semua berpisah. Cuti sekolah bermula dan masing-masing akan balik ke tempat asal sementara menunggu panggilan universiti bagi melanjutkan pelajaran seterusnya. Tiada Tawaran Ke Matrikulasi Saat ini saya rasa sangat “down”. Rakan-rakan yang sebaya dan seperjuangan saya telah ditawarkan pengajian ke peringkat tinggi. Ada yang mendapat tawaran ke Matrikulasi dan ada juga yang mendapat tawaran ke Universiti. Sedih apabila mengenangkan nasib saya. Keputusan peperiksaan tidaklah terlalu cemerlang tapi saya yakin saya sepatutnya ada tempat di universiti. Namun, rezeki saya tertulis yang saya bakal ke Universiti Teknologi Mara (UiTM Arau) dalam bidang…

  • Saya Ada Cerita

    Kita orang kampung, buktikan kita boleh!

    Meskipun lahirnya seseorang dari sebuah daerah dan kampung kecil. Itu bukanlah bermakna tiada masa depan yang cerah bagi anak-anak kecil seperti saya ketika itu. Usah berputus asa andai tiada rezeki untuk terus belajar. Hidup ini rezeki dimana-mana! Hidup ini umpama cacing nun jauh di dalam tanah. Walaupun mereka hidup tersembunyi, namun masih ada rezeki yang diberikan oleh Sang Pencipta. Setiap orang ada rezeki yang telah dijanjikan sejak mereka dilahirkan. Begitu jugalah kita. Ejekan daripada orang sekeliling dahulunya adalah kata-kata dianggap memedihkan jiwa, menyakitkan hati, namun sebenarnya segala duka tersebut hanyalah pemangkin kejayaan seseorang. Walaupun dihina, diejek dan dicaci semangat yang kuat bukannya daripada orang sekeliling. Pendorong kejayaan kita adalah diri…

  • Saya Ada Cerita

    Henset aku on 24 jam sehari

    Zaman sekarang bohong la kalau kata korang tak melekat dengan henset. Henset dengan quran ,rasanya henset lagi kerap pegang. Waima masuk toilet pun bawa. Ada kan? Bohong kalau tak pernah bawa! Kisahnya, terasa hati dengan sekelompok manusia. Hish! Aku ni kuat sentap ke? Tak juga, tapi rasa penat! Bukan sebab tak dihargai, tapi heeyy kita ini manusia normal kot! Ada hati dan perasaan. Contohlah, korang pegang henset 24 jam. Sat-sat tengok henset. Ada ka wassap masuk, penting kan! Bila korang susah, tengah malam, petang pagi tak kira masa ada wasap dekat orang yang korang rasa boleh minta tolong. Tapi cer pikir, kalau tengah seronok, hidup makin senang ada ke korang…

  • Saya Ada Cerita

    Sejadah Dan Telekung Jadi Saksi!

    “Alah, alim lah sangat!” “Konon alim, hati busuk!”. Fuh, rasa terngiang ngiang ditelinga ini mendengar kata-kata daripada seorang wanita ini. Kata-kata sini tersebut walaupun sekali, namun bagaikan berlalu setiap masa. Ianya meninggalkan kesan mendalam dalam hidup ini. Tetamu ditapis! Sebagai seorang pekerja, saya memiliki sebuah bilik kecil yang dipanggil pejabat persendirian. Disinilah setiap kerja saya laksanakan dengan sebaiknya. Prinsip saya, tiada keperluan untuk berbicara maka diam lebih baik. Tiada keperluan untuk bergurau senda,maka diam. Oleh sebab itu, apabila tiada kerja yang mendesak dan segala tugasan telah siap saya lebih selesa berada didalam pejabat sendiri. Ya, saya suka mengunci pejabat. Ops! Sebab apa? Salah satu sebabnya saya boleh menapis siapa yang…