Benda tersumbat dalam hidung , Ummi jadi gabra!

Semalam jam 12 tghmalam, dah masuk bilik tidur kot! Ummi sibuk duk melayan adik, kakak dan ALong..Angah tetiba…”Ummi sakit!” ..   “Eh, angah ni awat pulak?” “Ummi, play doh masuk hidung”. Ummi mula berfikir, benda tersumbat dalam hidung tu kecil ke besar? Masih tertanya-tanya!

Ummi buat tak tahu jer, ingatkan Angah main-main.

“Dah la Angah, tidur la,,nak main-main bukan ini caranya!”

“Betul la Ummi, play doh kecik masuk hidung Angah!”

Ummi pikir, kalau apa-apa jadi kesian. Jadi Ummi ambik henset dan suluh dalam lubang hidung Angah.

“Abah, memang ada la! Adeh, angah ni…boleh bernafas tak?”

Jom-jom Ummi bawa p hospital! Bukan nak marah, geram, dah bertahun main playdoh kot! Ini pula masanya nak masukkan kat hidung bagai!

Bergegas ke Hospital Kajang. Jam dah menunjukkan jam 1230 masa sampai. Ummi tengok ada ramainya orang masih menunggu giliran. Angah pula di kategorikan green je. Sabarlah kau nak! Dalam masa duk menunggu tu, Ummi ada ambil henset dan suluh, nampak ada sikit-sikit warna hijau. Ehm! Dah la esok kerja, Ummi bising juga la alam hati!

Nak buang benda sendiri takut. Dan kalau dirumah, risau salah teknik boleh menyebabkan hidung berdarah. Angah owh Angah..saje je nak bagi Ummi takut. Benda tersumbat dalam hidung ni bahaya kot! Kalau benda tersumbat dalam hidung tu kecil okay, ini boleh pula dia gentel sebear saiz kecik sikit daripada taik kambing! Hahhaha kau, contoh tak munasabah!

Lepas tak lama menunggu, nombor 2175 di panggil. Baik jer Angah jalan masuk bilik doktor. Boleh pula doktor tu angkat letak atas katil dengan baik . Angah tak menampakkan muka cuak pun, mungkin sebab wajah dan saiz doktor tu macam pak cik dia kot. Kecik jer orangnya.

Lepas tu, doktor suluh tak nampak. Doktor tukar guna alatan lain, yes! Ada sikti jer lagi nak di keluarkan. Doktor mul gunakan kelengkapan yang ada. Angah tenang…lepas tu doktor check pru-paru. Semu okay. Tak ada yag luarbiasa. Dan kalau ikutkan Ummi, nak jer minta scan. Tapi tahu, benda masuk tersumbat dalam hidung ni, cara nak keluarkan mestilah pakar seperti doktor. Jadi tak perlu nak risau.

Bila dah settle semua, Ummi pun ucapkan terima kasih dan balik. Muka ANGAH kembali seria. Cuma pesan doktor , jika keesokkan harinya, iaitu hari ini seperti muntah atau sesak nafas kena cepat-cepat ke hospital. Lain-lain semuanya okay, cuma Ummi mengantuk yak mat! Angah ni saja  tau!

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge