Isu Masyarakat

BERPANTANG PART 4 – MANDIAN HERBA SELEPAS BERSALIN IBUSURI

MANDIAN HERBA IBUSURI

Hari ini hari ke – 3 berpantang sendiri kat rumah Semenyih. Memulakan harini ummi start dengan mandi herba. Waouuu,baunya sedap. Menang fresh gitu.
Kat bawah ini adalah gambar step by step cara rebusan. Okay sebabkan mandian herba ibusuri ini tak ada cover kain kasa, jadi ummi tunjukkan 2 cara mudah untuk memudahkan ibu-ibu lain yang nak cuba mandian herba ini. 

Ini cara PERTAMA.

Step 1: Buka plastik ya. 🙂

 

Step 2 : Masukkan herba mandian dalam periuk bersama air dan rebus.

 

Tunggu sehingga mendidih dan seterusnya tapis dan mandi.
Bila nak mandi boleh campur dengan air panas drp water heater. Bestnyaaa.

Cara KEDUA:

Gunakan kain kasa atau napkin anak.
Buka mandian herba ibusuri daripada dalam plastik dan tuangkan.
Buat bonjot macam dalam gambar ke-3 dan rebuskan. Bila dan air mendidih dan warna bertukar seperti teh  “o”, kira dah ready untuk di gunakan.

Contoh Mandian Herba Yang Telah Direbus

Ini contoh warna air yang telah siap direbus. Baunya sedap. Wajib cuba bagi yang gemarkan spa di rumah.
Sebenarnya, bukan sahaja ibu dalam pantang boleh amalkan mandian herba ini tau.
Selepas period, atau bila badan rasa tak sedap, lemau dan lemah mesti kena mandi dengan mandian herba. Bauan nya bagaikan terapi di spa rapi buat kat rumah saja.
Untuk ibu-ibu yang memang kesuntukkan masa untuk ke spa, wajib ada 1 set kat rumah.
Sebab apa,mudah sangat nak gunakan dan tak perlukan kos untuk ke sana-sini, tanpa temujanji dan anak-anak tak perlu di tinggalkan.
Ummi suka sangat mandi dengan daun herba ini. Sebab dah guna tu yang berani nak rekemen kat kawan-kawan.
Ramuan apa dalam set mandian herba ibusuri ini ?
Tengok di web site ya. KLIK SINI : IBUSURI

Umminani, Srikandi Mingguan Wanita dan dalam Harian Metro!

Impian tertulis, tapi korang pernah tulis tak? Ummi tak tahu tau bab nak tulis impian sehinggalah join  Imkk Dec 2015 day 1, masa ni belajar tulis impian. 101 impian. Dan biasalah , bila kena tulis tu baru nak pikir apa eh impian aku?? Pernah dak jadi macam tu? Pernah kan? Maknanya impian tak jelas. TAK tahu apa nak capai.. huh! Kecewa lagi tau lambat bab ini. Ketinggalan, rupanya ramai orang berjaya depa boleh buat visualize apa depa nak.
Actually berniat untuk masuk majalah bagi kisah kejayaan dalam business. Namun, perancangan kita tak sebaik perancangan Allah swt. Walau apapun, ummi yakin semua nya aturan terbaik. Ummi kononnya nak masuk ajalah sebabgai usahawan berjaya. Wanita berjaya la dlaam business. Tapi tup-tup masa dapat offet  untuk ruangan Srikandi. Ehm, srikandikah aku…? Terus jawab okay! Walaupun apa kita nak tak apai, tahu allah tu dah aturkan yang terbaik. Dan mungkin inilah sebenarnya. Bermakna Allah swt dah bagi kerjaya! Tapi tak bersyukur, selag ada kerjaya buat sampai berjaya, capai impian dalam kerjaya, dan lepas tu barulah fikir nak buat apa samoingan. JANGAN TAMAK!
Bukan apa,ini untuk meyakinkan bahawa apa kita doa allah swt dengar,bila tiba masa akan capai. Owh ya , Ummi cakap jangan tamak tu bermaksud, jangan la tamak, semua nak. Family nak bagi tumpuan, business nak , kerjaya nak…nanti semua hilang, sebab tak fokus. Sebab tu kalau Allah bagi lambat atau cepat, allah dah atur!. Allah dah susun, cuma kita tak tahu. Jadi kalau masih tak dapat apa hajat tu, keep asking. Doa, mana tau ada rezeki.
Macam UMMI, rezeki masuk majalah ini pun rezeki. Tak semua orang dapat kan? Ehm, jadi bil adah rezeki dapat kena bersyukur. Bil 1678,ruangan Srikandi ummi masuk majalah Mingguan Wanita. Keluaran 3rd weeks of Januari 2016. Ehm, yang Ummi nak cakap, kena berani berimpian. Sekali dah allah izinkan kejayaan depan mata, everyhting akan jalan mudah jer. tak caya, cuba tulis dalam 1 buku, dan setkan impian tu. Hari-hari baca dan doa. Kalau lupa, buka balik lepas 5 tahun, cer tengok dapat ke tak? 80-90% dapat. Jangan percaya kalau tak buat , buat sekarang!

Alhamdulillah.Tq wartawan Zul Akmar. Kisah dipaparkan berkenaan dengan kerjaya sebagai Polis Wanita.  Okay,adik dlm perutt tumpang masuk majalah k. Seronok,2 wishlist tercapai bulan Januari 2016, even doa nak tahun 2015.

Khasiat Al Asmaul Husna

Khasiat Al Asmaul Husna
1. “ya Alllah!” apabila dizikirkan 500x setiap malam, lebih-lebih lagi selepas solat taahajjud atau solat sunat 2 rakaat mempunyai pengaruh yang besar dalam mencapai segala yang yang dihajati.

2. “Ya Rahman!” apabila dizikirkan sesudah solat 5 waktu sebanyak 500x, maka hati kita akan menjadi terang, tenang, dan sifat-sifat pelupa & gugup akan hilang dengan izin Allah.

3. “Ya Rahim!” apabila dizikirkan sebanyak 100x setiap hari, insyaAllah kita akan mempunyai daya penarik yg besar sekali hingga manusia merasa cinta & kasih serta saying terhadap kita.

4. “Ya Malik!” apabila dizikirkan sebanyak 121x setiap pagi atau setelah gelincirnya matahari, segala pekerjaan yg dilakukan setiap hari akan mendatangkan berkat & kekayaan yg diredhai Alllah.

5. “Ya Quddus!” apabila dizikirkan sebanyak 100x setiap pagi setelah tergelincir matahari, maka hati kita akan terjaga dari semua penyakit hati seperti sombong, iri hati, dengki dll.

6. “Ya Salam!” apabila dizikirkan sebanyak 136x, inayaAllah jasmani dan rohani kita akan terhindar dari segala penyakit sehingga badan menjadi sihat, segar, dan sejahtera.

7. “Ya Mukmin!” apabila dizikirkan sebanyak 236x insyaAllah diri kita,keluarga dan kekayaan yg dimiliki akan terplihara & aman dari segala macam gangguan yg merosakkan.

8. “Ya Muhaimin!” apabila dizirkan sebanyak 145x sesudah solat fardu Isyak, insyaAllah fikiran & hati kita akan menjadi terang dan bersih.

9. “Ya Aziz!” apabila dizikirkan sebanyak 40x sesudah solat subuh, insyaAllah kita akan menjadi orang yg mulia, disegani dgn org kerana penuh kewibawaan.

10. “Ya Jabbar!” apabila dizikirkan sebanyak 226x pagi & petang,semua musuh akan menjadi tunduk & patuh dengan izin Allah.

1. “Ya Mutakabbir!” apabila dizikirkan sebanyak 662x, maka dgn kebijaksanaan bertindak, kita akan dapat menundukkan semua musuh, bahkan mereka akan menjadi pembantu yg setia.

2. “Ya Khaliq!” dibaca mengikut kemampuan atau 731x, insyaAllah yg ingin otak cerdas, cepat menerima sesuatu pelajaran, amaln ini akan menjadikan otak kita cerdas dan cepat tangkap(faham).

3. “Ya Baarii!” sekiranya kita berada dalam kesukaran atau sedang sakit, dibaca sebanyak 100x selama 7 hari berturut-turut, insyaAllah kita akn terlepas dari keesukaran dan sembuh dari penyakit tersebut.

4. “Ya Musawwir!” sekiranya seorang isteri yg sudah lama tidak mempunyai anak, maka cubalah ikhtiar ini dgn berpuasa selama 7 hari dari hari ahad hingga hari sabtu. Di waktu hendak berbuka puasa, ambil segelas air dan dibacakan “Ya Musawwir” sebanyak 21x, kemudian diminum air tesebut utk berbuka puasa. Bagi seorang suami, hendaklah berbuat perkara yg sama tetapi hanya dgn berpuasa selama 3 hari, kemudian pada waktu hendak berjimak, bacalaah zikir ini sebanyak 10x, insyaAllah alan dikurniakan anak yg soleh.

5. “Ya Ghaffar!” sambil beri’tikaf, bacalah zikir ini sebanyak 100x sambil menunggu masuknya waktu solat Jumaat, insyaAllah akan diampunkan dosa-dosa kita.

1. “Ya Qahhaar!” dizikir mengikut kemampuan atau sebanyak 306x, maka hati kita akan dijaga dari ketamakan, dan kemewahan dunia & insyaAllah org-org yg selalu memusuhi kita akan sedar dan tunduk akhirnya.

2. “Ya Wahhaab!” dizikirkan sebanyak 100x slepas solat fardhu, barang siapa yg selau berada dalam kesempitan, insyaAllah segala kesulitan atau atau kesempitan dalam soal apapun akan hilang.

3. “Ya Razzaq!” dizikirkan mengikut kemampuan setalah solat fardhu khususnya selepas solat subuh, insyaAllah akan dipermudahkan rezeki yg halal dan membawa berkat.

4. “Ya Fattah!” dizirkan sebanyak 71x sesudah selesai solat Subuh, insyaAllaah hati kita akan dibuka oleh Allah, sehingga mudah menerima nasihat agama.

5. “Ya ‘Aalim!” dizikirkan sebanyak 100x setiap kali selesai solat Maktubah, insyaAllah akan mendapat kemakfiratan yg sempurna.

6. “Ya Qaabidhu!” dizikirkan sebanyak 100 x setiap hari, maka dirinya akann semakin dekat dgn Allah & terlepas dari segala bentuk ancaman.

7. “Ya Baasithu!” bagi mereka yg berniaga atau mempunyai usaha-usaha lain, kuatkanlah usaha dan berniaga itu dgn memperbanyakkan membaca zikir ini setiap hari, insyaAllah rezeki akan menjadi murah.
8. “Ya Khaa’fidh!” dizikirkan sebanyak 500 x setiap hari, dalam keadaan suci , khusyuk dan tawaduk, insyaAlah segala maksud akan ditunaikan Allah. Juga apabila empunyai musuh, musuh itu akan jatuh martabatnya.

9. “Ya Raafi!” dizikirkan setiap hari, baik siang atau malam sebanyak 70x, insyaAllah keselamatan harta benda di rumah, di kedai atau di tempat lain akan selamat & terhindar dati kecurian.

10. “Ya Mu’izz!” dizikirkan sebanyak 140x setiap hari, insyaAllah akan memperoleh kewibawaan yg besar terutama ketua-ketua jabatan atau perniagaan.

11. “Ya Muziil!” perbanyakkanlah zikir ini setiap hari, sekiranya ada org berhutang kpd kita & sukar utk memintanya, insyaAllah sipenghutang akan sedar & membayar hutangnya kembali.

12. “Ya Samii!” sekiranya inginkan doa kita makbul & pendengaran telinga kita tajam, biasakanlah zikir ini setiap hari menurut kemampuan, lebih-lebih lagi sesudah solat dhuha, insyaAllah doa akann mustajab.

13. “Ya Bashiir!” dizikirkan sebanyak 100x sebelum solat jumaat, insyaAllah akan menjadikan kita terang hati, cerdas otak dan selalu diberikan taufik dan hidayah dari Allah.

1. “Ya Hakam!” dizikirkan sebanyak 68x pada tengah malam dalam keadaan suci, insyaAllah dpt membuka hati seseorang itu mudah menerima ilmu-ilmu agama & membantu kecepatan mempelajari ilmi-ilmu agama.

2. “Ya Adllu!”dizikirkan sebanyak 104x setiap hari sesudah selesai solat 5 waktu, insyaAllah diri kita selalu dapat berlaku adil.

3. “Ya Lathiif!” dengan memperbanyakkan zikir ini, mengikut kemampuan, insyaAllah bagi para peniaga, ikhtiar ini akan menjadikan barangan jualannya akann menjadi laris & maju.

4. “ya Khabiir!” dengan memperbanyakkan zikir ini setiap hari, terkandung faedah yg teramat banyak sekali sesuai dgn maksud zikir ini antara lain faedahnya ialah dapat bertemu dgn teman atau anak yg telah terpisah sekian lama.

5. “Ya Haliim!” dizikirkan sebanyak 88x selepas solat 5 waktu, bagi mereka yg mempunai kedudukan dalam pemerintahan, syarikat atau apa saja, insyaAllah dipastikan kedudukannya tidak akan dicabar atau diungkit-ungkit atau tergugat.

6. “Ya ‘Aziim!” dizikirkan sebanyak 12x setiap hari utk org yg sekian lama menderita sakit, insyaAllah akan sembuh. Juga apabila dibaca 12x kemudian ditiupkan pada tangan, lalu diusap-usap pada seluruh badan, maka dengan izin Allah akan terhindar dari gangguan jin, jin syaitan dan sebagainya.

7. “Ya Ghafuur!” bagi org yg bertaubat, hendaklahh memperbanyakkan zikir ini dgn mengakui dosa-dosa & beriktiad utk tidak mengulanginya, insyaAllah akan diterima taubatnya oleh Allah.

8. “Ya Syakuur!” dizikirkan sebanyak 40x sehabis solat hajat, sebagai prngucapan terima kasih kpd Allah, insyaAllah semua hajat kita akan dimakbulkan oleh Allah. Lakukanlah setiap kali kita mempunyai hajat yg penting & terdesak.

9. “Ya Aliy!” untuk mencerdaskan otak anak kita yg bebal, tulislah zikir ini sebabyak 110x (**dalam bahasa arab bukan bahasa Malaysia!!) lalu direndam pada air yg dingin & diberikan sianak meminumnya, insyaAllah lama kelamaan otak si anak itu akan berubah cemerlang dan tidak dungu lagi. insyaAllah mujarab.

10. “Ya Kabiir!” bagi seseorang yg kedudukannya telah dirampas atau dilucut gara-gara satu fitnah, maka bacalah zikir ini sebanyak 1000x selama 7 hari berturut-turut dalam keadaan suci sebagai pengaduan kpd Allah. Lakukanlah sesudah solat malam(tahajjud atau hajat).

11. “Ya Hafiiz!” dizikir sebanyak 99x insyaAllah diri kita akan terlindung dari gangguan binatang buas terutamanya apabilakita berada di dalam hutan.

12. “Ya Muqiit!” sekiranya kita berada dalam kelaparan seperti ketika sesat di dalam hutan atau di mana sahaja sehingga sukar utk mendapatkan bekalan makanan, maka perbanyakkan zikir ini, insyaAllah badan kita akan menjadi kuat & sedar kerana rasa lapar akan hilang.

13. “Ya Hasiib!” utk memperteguhkan jawatan yg sudah kita jawat, amalkan zikir ini sebanyak 777x sebelum matahari terbit dan selepas solat maghrib, insyaAllah akan meneguhkan kedudukan kita tanpa sebarang gangguan.

14. “Ya Jaliil!” barangsiapa mengamalkan zikir ini pada sepertiga malam yg terakhir, insyaAllah kita akan mendapati perubahan yg mengkagumkan – perniagaan akan bertambah maju. Andai seorang pegawai, maka tanpa disedari kedudukn kita akan lebih tinggi dan terhormat & seterusnya dgn izin Allah.

15. “Ya Kariim!” untuk mencapai darjat yg tinggi dan mulia di dunia mahupun di akhirat kelak, maka amalkan zikir ini sebanyak 280x ketika hendak masuk tidur. Nescaya Allah akan mengangkat darjat mereka yg mengamalkan zikir ini.

16. “Ya Raqiib!” bagi meminta pertolongan kpd Allah terhadap penjagaan barang yg dikhuatirkan, maka zikirkan sebanyak 50x setiap hari dgn niat agar barang-barang yg dikhuatirkan yg berada di tempat yg jauh & sukar dijaga terhindar dari sebarang kecurian mahupun gangguan lainnya. Bertawakal dan yakinnlah kpd Allah. insyaAllah.

17. “Ya Mujiib!” sesungguhnya Allah adalah zat yg menerima doa hambaNya & agar doa kita mustajab dan diterima Allah, hendaklah mengamalkan zikir ini sebanyak 55x selepas solat subuh, insyaAllah Tuhan akan mengabulkan doa kita.

1. “Ya Waasi!” apabila di dalamkesulitan maka amalkan zikir ini sebanyak 128x setiap pagi dan petang. insyaAllah segala kesulitan akan hilang berkat pertolongan Allah. Andai zikir ini sentiasa diamalkan, insyaAllah Tuahn akan menjaga kita dari hasad dengki sesama makhluk.

2. “Ya Hakiim!” bagi pelajar atau sesiapa sahaja yg memperbanyakkan zikir ini setiap hari, insyaAlllah akalnya akan menjadi cerdas & lancar dalammenghafal dan mengikuti pelajaran. Amalkan sekurang-kurangnya 300x setiap hari.

3. “Ya Waduud!” amalkan zikir ini seanyak 11,000x pada setiap malam, insyaAllah kita akan menjadi insan yg sentiasa bernasib baik, disayangi & rumahtangga kita akan sentiasa berada dalam keadaan harmoni.

4. “Ya Majiid!” utk ketenteraman keluarga di mana setiap anggota keluarga sentiasa menyayangi & menghormati & khasnya kita sebagai ketua keluarga, makaamalkan zikir ini sebanyak 99x sesudah itu hembuskan kedua belah tapak tangan & usap ke seluruh muka. insyaAllah semua anggota keluarga kita akan menyayangi & danmenghormati kita sebagai ketua keluarga.

5. “Ya Baa’its!” zikirkan sebanyak 100x dengan meletakkan kedua tangan di dada, insyaAllah akan memberi kelapangan dada dengan ilmu & hikmah.

6. “Ya Syahiid!” apabila ada di kalangan anggota keluarga kita yg suka membangkang dan sebagainya, maka dizikirkan sebanyak 319x secara berterusan setiap malam sehingga si pembangkang akan sedar & berubah perangainya.

7. “Ya Haq!” perbanyakkan zikir ini, insyaAllah ianya sangat berfaedah sekali utk menebalkan iman & taat dalam menjalankan perintah Allah.

8. “Ya Wakiil!” sekiranya terjadi hujan yg diserati ribut yg kuat, atau terjadi gempa, maka ketika itu perbanyakkan zikir ini, insyaAllah bencana tersebut akan kembali reda & kembali seperti sediakala.

9. “Ya Qawiy!” amalkan zikir ini sebanyak mungkin agar kita tidak gebtar apabila berdepan dgn sebarang keadaan mahupun berdepan dgn si zalim.

10. “Ya Matiin!” amalkan zikir sebanyak mungkin kerana ianya mempunyai fadhilat yang besar sekali,antaranya utk mengembalikan kekuatan sehingga musuh merasa gentar utk mengganggu.

11. “Ya Waliy!” barangsiapa yg menjawat sebarang jawatan atau kedudukan, maka amatlah elok sekali mengamalkan zikir ini sebanyak mungkin kerana dgn izinNya, kedudukan kita akan kukuh, dan terhindar dari sebarang gangguan oleh orang-orang yg bersifat dengki.

12. “Ya Hamiid!” perbanyakkan zikir ini sebagai pengakuan bahawa hanya Allah sahaja yg paling berhak menerima segala pujian.

13. “Ya Muhsyil!” sekiranya kita inginkan diri kita digolongkan di dalam golongan yg selalu dekat dgn Allah(muraqabah), maka amalkan sebanyak mungkin zikir ini sesudah solat 5 waktu.

14. “Ya Mubdiu!” agar segala apa yg kta rancangkan akan berhasil, maka zikirkan sebanyak 470x setiap hari. insyaAllah….

15. “Ya Mu’id!” andai ada anggota keluarga yg menghilangkan diri dan sebagainya, amalkan zikir ini sebanyak 124x setiap hari sesudah solat. insyaAllah dipertunjukkan hasilnya.

16. “Ya Muhyiy!” amalkan zikir ini sebanyak 58x setiap hari, insyaAllah kita akan diberikan kemuliaan darjat dunia & akhirat kelak.

17. “Ya Mumiit!” barangsiapa memperbanyakkan zikir ini, insyaAllah akan dipernudahkan dalam perniagaan, berpolitik dan sebagainya.

18. “Ya Hayyu!” untuk mencapai kekuatan mental/batiniah dalam menjalani kehidupan, perbanyakkanlah zikir ini.

19. “Ya Qayyuum!” telah berkata Imam Ghazali bahawa barangsiapa yg ingin memperoleh harta yg banyak lagi berkat, ingin dikasihi oleh setiap manusia, ingin berwibawa, ditakuti musuh & ingin menjadi insan yg terhormat, maka berzikirlah dgn “Ya Hayyu Ya Qayyuum…” sebanyak 1000x setiap malam atau siang hari. Hendaklah melakukannya secara berterusan, insyaAllah akan tercapai segala hajat.

20. “Ya waajid!” andai berkeinginan berkeperibadian yg kukuh, tidak terpengaruh dan teguh pendirian, maka perbanyakkan zikir ini.

21. “Ya Majiid!” demi kecerdasan otak dan agar dipermudahkan hati utk menerima pelajaran, maka hendaklah pelajar tersebut memperbanyakkan zikir ini setiap hari.

22. “Ya Waahid!” bagi pasangan yg belum mempunyai cahaya mata & tersangat ingin utk menimangnya, amalkan zikir ini sebanyak 190x setiap kali menunaikan solat 5 waktu selama satu bulan dan selama itu juga henfaklah berpuasa sunat isnin & khamis, insyaAllah…

23. “Ya Somad!” ketika dalam kelaparan akibat sesat atau kesempitan hidup, maka pohonlah kpd Allah dgn zikir ini sebanyak mungkin, insyaAllah diri kita akan berasa segar & sentiasa.

24. “Ya Qaadir!” apabila kita berhajatkan sesuatu namun ianya selalu gagal, maka amalkan zikir ini sebanyak 305x setiap hari, insyaAllah segala hajat akan berhasil.

25. “Ya Muqtadir!” agar tercapai tujuan yg dikehendaki, selain dari ikhtiar secara lahiriah, maka berzikirlah dgn zikir ini beberapa mampu sehingga ikhtiar kita berhasil kerana zikir ini akan mempercepatkan keberhasilan hajat kita.

1. “Ya Muqaddim!” menurut amam Ahmad bin Ali Al-Buuniy beliau berkata “barangsiapa yg berzikir dgn zikir ini sebanyak 184x setiap hari, insyaAllah, nescaya segala usahanya akan berhasil.

2. “Ya Muahkhir!” bagi meninggikan lagi ketaatan kita kpd Allah, perbanyakkanlah zikir ini.

3. “Ya Awwal!” barangsiapa yg mengamalkan zikir ini sebanyak 37x setiap hari, insyaAllah segala apa yg dihajati akan diperkenankan Allah.

4. “Ya Aakhir!” amalkann berzikir sebanyak 200x ssudah solat 5 waktu selama satu bulan, insyaAllah Tuhan akan membuka pintu rezeki yg halal.

5. “Ya Dhaahir!” amalkan zikir ini sebanyak 1106x selesai solat waktu ditempat yg sunyi(khalwat), nescaya Allah akan membuka hijab padanya dari segala rahsia yg pelik & sukar serta diberi kefahaman ilmu.

6. “Ya Baathinu!” seperti no. 75 jugak, tetapi amalkan sebanyak 30x sesudah solat fardhu.

7. “Ya Waaliy!” memperbanyakkan zikir ini setiap pagi & petang boeh menyebabkan sesorang itu menjadi orang yg ma’rifat, iaitu hatinya dibuka oleh Allah. Difahamkan para wali Allah selalu memperbanyakkan zikir ini.

8. “Ya Muta’aAliy!” sekiranya kita akan berjumpa dgn mereka yg berkedudukan yg tinggi atau mereka yg sukar utk dipenuhi, maka bacalah zikir ini sebanyak mungkin sewaktu mengadap. insyaAllah dgn mudah kita akan berjumpa dgnnya & segala hajat yg penting-penting akanberhasil.

9. “Ya Bar!” amalkan zikir ini sebanyak mungkin setip hari, insyaAllah segala apa yg kita hajati akan terlaksana dgn mudah.

10. “Ya Tawwaab!” bagi orang yg selalu membuat dosa & ingin bertaubat maka hendaklah memperbanyakkan zikir ini supaya dgn mudah diberikan petunjuk kembali ke jalan yg lurus.

11. “Ya Muntaqim!” jika kita berhadapan dgn orang yg zalim, supaya dia tidak melakukan kezalimannya terhadap kita, maka hendaklah kita memperbanyakkan zikir ini setiap kali sesudah solat fardhu. insyaAllah kita akan mendapat pertolongan Allah.

12. “Ya ‘Afuww!” barangsiapa memperbanyakkan zikir ini, nescaya dia akan diampuni segala dosanya oleh Allah.

13. “Ya Rauuf!” bagi sesiapa yg inginkan dirinya disenangi oleh teman atau sesiapa sahaja yg memandangnya, amalkan zikir ini seberapa mampu, samada pada waktu siang mahupun malam.

14. “Ya Maalikul Mulki!” seseorang pengarah atau ketua yg ingin keduduka yg kekal dan tetap tanpa diganggu gugat, hendaklah selalu diamalkan zikir ini sebanyak 212x sesudah solat fardhu dan 212 pada setiap malam selama sebulan. insyaAllah akan mendapat pertolongan Allah.

15. “Ya Zul Jalaali wal Ikraam!” amalkan zikir ini sebanyak 65x setiap hari selama sebulan, insyaAllah segala hajat kita akan tercapai dgn pertolongan Allah.

16. “Ya Muqsith!” berzikirlah dgn zikir ini mengikut kemampuan, insyaAllah Tuhan akan menganugerahkan sifat adil kepada mereka yg mengamalkannya.

17. “Ya Jaami’!” sekiranya ada di kalangan keluarga kita atau isteri kita yg lari dari rumah, maka amalkan zikir ini sebanyak mungkin pada setiap hari dgn niat semoga Allah menyedarkan orang tersebut. Dengan izin Allah orang yg lari itu akan pulang dalam jangka waktu yg singkat.

18. “Ya Ghaniy!” amalkan zikir ini pada setiap hari sebanyak mungkin, insyaAllah apa yg kita usahakan akan cepat berhasil & kekayaan yg kita perolehi itu akan mendapat berkat.

19. “Ya Mughniy!” mintalah kekayaan yg bermanfaat untuk kehidupan dunia & akhirat kepada Allah dengan memperbanyakkan zikir ini, insyaAllah segala hajat kita akan tercapai.

20. “Ya Maani!” andai kita selalu mengamalkan zikir ini sebanyak 161x pada waktu menjelang solat subuh setiap hari, insyaAlllah kita akan terhindar dari orang-orang yg zalim & suka membuat angkara.

21. “Ya Dhaarr!” asma ini sangat berguna dalam ikhtiar utk meyembuhkan sesuatu penyakit yg mana sudah lama dihidapi & telah puas dihidapi & telah puas diubati. Amalkanlah zikir ini sebanyak 1001x pada setiap hari, insyaAllah dengan ikhtiar ini penyakit ini akan sembuh.

22. “Ya Naafi!” menurut imam Ahmad al-Buuniy, barangsiapa mengamalkan zikir ini setiap hari, maka bagi orang yang sakit, sakitnya akan sembuh, & bagi orang yg susah akan dihilangkan kesusahannya dengan izin Allah.

23. “Ya Nuur!” menurut Sheikh Ahmad bin Muhammad As Syawi, baranfsiapa yg menghendaki kemulian yg agung & memperolehi apa yg dimaksudkan baik kebaikan dunia mahupun kebaikan di akhirat kelak, maka hendaklah selalu berzikir dengan zikir ini setiap pagi dan petang.

24. “Ya Haadiy!” baigi sesiapa yg dalam perjalanan ke sesuatu tempat tertentu, kemudian ia tersesat, hendaklah ia memohon petunjuk Allah dengan memperbanyakkan zikir ini, insyaAllah akakn diberikan pertolongan Allah akakn cepat lepas dari kesesatan tersebut.

25. “Ya Baadii!” andai kita mempunyai rancangan yg sangat penting & bagi memastikan rancangan kita itu berjaya & berjalan lancar, maka berzikirlah dengan zikir ini sebanyak 500x selepas solat fardhu. insyaAllah Tuhan akan memberikan pertolongan hingga rancangan kita berjaya dan berjalan lancar.

26. “Ya Baaqy!” amalkan zikir ini sebanyak mungkin tanpa mengira batas waktu, insyaAllah dengan ikkhtiar ini semua pekerjaan yg telah menjadi punca rezeki kita tidak mudah terlepas, perniagaan tidak akan rugi atau bankrap dgn berkat zikir ini.

27. “Ya Waarits!” sekiranya kita berzikir sebanyak 500x selepas solat fardhu atau sebagainya, supaya segala urusan kita itu berjalan lancar, maka hendaklah pada setiap malam berzikir dengan zikir ini sebanyak 707x. insyaAllah berkat zikir ini Allah akan memberi petunjuk sehingga usaha kita akan berhasildengan baik & memberangsangkan.

28. “Ya Rasyiid!” walaupun kita tergolong dalam golongan yg cerdas otak, namun biasakanlah zikir ini sebanyak mungkin, nescaya otak kita akan menjadi bertambah ceedas.

29. “Ya Shabuur!” agar kita diberi kesabaran oleh Allah dalam segala hal, maaka perbanyakkanlah zikir ini menurut kemampuan. Dengan sifat sabar & penuh pengharapan kpd Allah usaha & upaya akan mencapai kejayaan.

Rawatan sebelum bersalin di KMC Kedah

Hari ni due date dah utk deliver baby. N pagi2 rasa okay lagi… Jam 400pm.pergi Klinik Dr suraya. As usual check up..tapi bila check heart beat baby..doktor kata slow..becoz below than 90…apa tu yer.. Takutnya ummi.. Then..Dr terus buat surat refer kepada Dr Suriani, KEDAH MEDICAL CENTRE (KMC). Sempat balik rumah ambik mak dgn adik dulu. solat asar dulu dan lepas tu terus gerak p KMC. Sampai KMC reg di  bahagian kecemasan. Selepas tu terus p labour room.Buat CTG dapat tgk pernafasan baby okay,dalam range 120 ke 160.kira okay la ..banding masa check dgn DR SURAYA ptg td dlm jam 4..katanya denyut slow..below 90. maybe baby tidoq kot.

Dalam 730 balik la. kami singgah solat di PLAZA TOL HUTAN KG. P solat mcm biasa dahmaghrib kan..dan lepas tu rasa nk kencing. P tolet tgk ada darah..brownies. Dah nk bersalin  ke ni. Apa lagi  ajak mr suami , adik dan mak terus patah balik ke KMC,p labour room dan check melalui bawah. Sbb xrasa sakit masa ni..boleh gelak2 lagi dgn mr suami,adik dan mak. Nurse  check mmg xda bukaan lagi. Dah rasa seronok nk bersalin sebenarnya. Dah tu terus balik la.

Singgah  makan di  depan Uitm. Kat area Rpa. Makan nasi  goreng ayam. nyummy…nyummy..heheheh

Sampai  rumah dalam jam 11pm. rehat dan tidoq.

 

Published with Blogger-droid v2.0.10be

Desa Siswa Aman Damai Dan Restu USM

Ini antara pintu masuk ke USM. Jalan ini dekat dengan padang bola. Kami turun dari Jambatan Pulau Pinang, jadi dekat sangat nak masuk ke USM melalui pintu masuk ini.
Ini semasa Mr Suami register untuk sessi Intensif kali ini. Pakaian semasa pendaftaran tidak formal.
Senarai nama pelajar PJJ dimasukkan ke portal E-Learning. Jadi sebelum mendaftar pelajar PJJ USM dah rancang untuk duduk sebilik dengan rakan yang dikenali.
Hi.. Sekarang dh masuk 38 weeks..masa untuk bersalin dah dekat sgt2x. Diri kadang2x rasa lemah sgt. Kekadang rasa sht. bergantung kepada masa rehat juga. Baby pon easanya sht…insyaallah. 38weeks. .ummi xla buat kerja bnyk sekrang..sebab..
Ummi skrg dh pakai bibik. Okay la..bibik pon pandai layan budak kecik…siapa budak Kecik?? Sure la abg Mustaqim..adik belum lahir lagi. 2nd story… 21hb jan mula intensif di usm. Kalau tgk pic katil n almari. .ni la Desasiswa Aman Damai. Aman la sebab ummi ambik bilik K07 bilik 015. Bawah sekali..dekat dgn cafe.Dan lokasi pun dekat dgn Dewan utama.. Ada juga gambar Mr Suami. ..dia dpt Desasiswa Indah Kembara..lagi la dekat dgn dewan..cuma tingkat 3.kena exercise la. Pon dekat dgn cafe makan… Intensif kali ni jadual x pax.tapi terpaksa anjak jadual exam. .bgi paper Jka314..Jue 300 dan Jke 212.. Semua kena ambik awal. Okay la kan..hehehe Cuma memikirkan nak bersalin..kena stdy hard sgt2x..harap x ganggu la exam. Okay..itu aje..hehhh Bye2x

 

Published with Blogger-droid v2.0.10