Anak tanpa kasih sayang ibu, kasihan atau apa?

Assalamualaikum, bismillahirrahmannirrahim apa khabar? Korang pernah terfikir ke kalau anak tanpa kasih sayang ibu ni macamana? Ehm, bukan apa lepas excident kali pertama dan kedua – Allahuakbar, sekali lagi Allah beri ujian bersyukur aku padanya!  Ummi terfikir, andai Ummi jatuh dan pergi selamanya, apa jadi?

Ehm, zaman la ni bukan mudah seorang ibu nak besarkan anak seorang diri. Malah, bukan mudah bagi ayah seorang nak besarkan anak, betul ke? Bagi Ummi yer , sangat lah payah. Contohnya, Cik Sarah kalau abah pergi outstation lama-lama mula  la bangun malam mencari. Siap bergaduh dengan Ummi tak bagi tidur di tempat abah dia! Andai Ummi pula tiada macamana?




 

Kisahnya. kalau anak tanpa kasih sayang ibu agaknya membesar macamna? Kesiannya! Hish, Ummi sebenarnya duk terfikir, andai aku tak ada, macamana anak-anak aku yer?. Siapa nak jaga? Kalau abah ada yer la, abah depa boleh jaga,tapi kalau dua-dua tak ada?

Ehm, sebab tu salah satunya Ummi dah rancang kan masa depan anak-anak kalau Ummi sendiri tak der.. hehe bukan kejam weh! Tapi untuk anak-anak. Kiranya kalau esok lusa Ummi mati, arwah ..heehe kita tak tau kan ajal bila, Ummi dah hibahkan kepada yang layak menerima. Serius, bukan tak percaya pada faraid dan sebagainya, tapi hibah lagi secure. Kenapa Perlu Hibahkan Harta dan Tunai? Nak tau kena baca bab hibah!

Serious , bila pikiaq la ni ramai orang perempuan nak ke laki orang , eh,,yer ke statement ni? Bagi Ummi tu jodoh, kalau esok Ummi tak ada, Mr Suami nak nikah lain, silakan, tapi kena ikut syarat dalam penerimaan harta, bukan kedekut, tapi secure owh kat anak-anak.!

Bagi Ummi , kalau anak tanpa kasih sayang ibu bagi Ummi depa  mungkin membesar dengan membesar tapi kosong.. ehm, ni untuk anak-ank Ummi jer tau! So, kalau Ummi jer yang tak ada , abah dah tau apa nak buat. Dan kalau Ummi abah tak ada, ada hanya beberapa orang jer layak menjaga, memgasuh dan mendidik mereka. Serius, nak bentuk anak bukan mudah, tapi kita perlu plan. Tak mau, nanti, anak kita pelajaran tak ada, masa depan hancur agama kacau bilau!

Huhu, mesti pening kan baca, Tapi doakan lah kita semua panjang Umur dan anak-anak dapat membesar dengan penuh kasih sayang ibu ayah serta penuh dengan ilmu agama didada. Bukan mudah nak bentuk anak zaman la nih, hanya yang betul-betul tahu tujuan hidup sahaja dapat melakukan sesuatu dengan berfaedah!

Jadi, kita semua lepas solat jangan lupa doakan keluarga kita selamat dan juga seluruh anak-anak kita dilindungi serta ada kal pikiran cergas untuk jadi orang yang beriman dan beramal dengan ilmu. Amin

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge