AKEEF insan terpilih yang memberi sinar Syurga kepada keluarga!

Ukhwah tak kira pangkat, darjat, sakit atau sihat. Hari minggu lepas , Sabtu 15 Julai 2017 menerima kunjungan anakanda Akeef dengan keluarga.

Perkenalan dengan keluarga Akeef

Perkenalan kami, Akeef hadir dlm hidup kami bukan biasa-biasa. Kami hanya bertemu kali pertama Di tesco. tanpa segan silu, waktu itu dia baru berusia 4 tahun. Ketika itu dia dalam stroller, kami menegur Akeef, kasih sayang kami curahkan. Kami sekeluarga hulurkan tangan ukhwah. Syukur ibu bapa Akeef sangat baik. Mereka menerima kami, mereka tidak segan, tidak malu. Malah mereka puny ahati yang kental.

akeef

Kini Akeef sebahagian dari keluarga kami, walaupun tiada ikatan darah dan daging. Pesanan Ummi pada anak-anak, kalau Ummi atau abah tiada, jaga Akeef. Bantu DIA, nanti besar, kalau akeef perlukan kerusi roda, atau keperluan lain, kumpul duit adik beradik dan belikan keperluan dia. Anak ini sebaya dengan Along. Ikutkan tahun ini dia dah darjah 1 sama dengan Along. 

Berkenaan Akeef :

Akeef sekarang 33kilo , dan berumur 7 tahun. Dan untuk kebersihan diri, kini dia di pakaikan lampin saiz dewasa. Makanan pula, Ummi Akeef masakkan nasi dan kisar. Kalau masih panas/suam Umminya akan suap menggunakan botol susu. Tapi bila mereka keluar travel, Ummi dia akan suapkan menggunakan sudu, sebab bubur nasi dah sikit membeku.

Setiap hari, Umminya akan bawa anak istimewa ini bersama ke pejabat. Alhamdulillah pengurusan pejabat bondanya amat baik dan bagus dalam menjaga kebajikan mereka. Syukur, Ummi dia tetap bekerja walaupun pada masa yang sama dapat menjaga anak istimewa ini.

Cerita Tentang Akeef 

Reflect diri:
Ibu ayah yang ada anak Istimewa ini sanggup datang melawat Ummi , demi sebuah ukhwah. Kalau kita tempat mak ayah dia, sanggup ke datang atau kesana kemari, angkat anak istimewa seberat 33kg??? Bukan mudah nak lalui, ada anak istimewa begini. Sangat kuat mereka sekeluarga. Mereka tabah!

Sedangkan kita ada tubuh sihat , boleh membaca wassap pun kadang lupa nak tanya khabar orang sakit? Tak kata kat ampa, aih ! Cuma reflect diri. Kalau orang dulu, dengar sedara mara sakit, sanggup pergi melawat. Waima ambil masa yang sejam atau 2 jam. Tapi kini, kita 30 minit nak ke rumah sedara mara pun dah tak ada hati. Semua kita anggap biasa sahaja.

Pernah tepikir?

“Satu masa aku sakit, kakak abang, adik aku datang melawat. Satu masa aku jatuh, kakak abang dan adik akulah yang bantu bangunkan aku semula. Aku lupa diri kah? Aku sibuk! Serius sibuk, tapi apa yang aku kejarkan? Kerja? Sampai bila tak habis, tapi ukhwah sesama sedara aku ketepikan. Aku pinggirkan! Aku lupa, ketika aku jatuh, aku sakit aku perlukan sokongan, aku perlukan bantuan bangkit semula dari sakit dan trauma. Aku lupa, dan aku lupa aku berjaya hari ini kerana doa orang sekeliling aku!”

“Ya ALLAH ampunkan aku! Aku berdosa!”.

Semoga kita semua dapat jadi orang atau manusia yang lebih berhati perut, lebih penyayang dan kasih mengasihi sesama kita semua. Jaga ukhwah dan silaturrahim sesama kita, insyaAllah, Allah akan jaga kita sehingga di titian maksirat.

Selepas 4 hari jatuh motor!

 

Comments

  1. saidila@kaklong

    allahu , suka tengok …..akak doakan semoga hubungan istimewa nani ngan keluarga ini dirahmati allah ..

    rasa nak jugak berkawan dengan keluarga akeef , senyum jer tengok ummi akeef….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge