Banyak Hutang Mengusutkan Fikiran

Zaman kian berubah. Akibat daripada perkembangan teknologi , ramai orang kita berkejar-kejar untuk mendapatkan sesuatu dengan cara berhutang. Namun adakah hutang itu berjaya menjadikan kita gembira dan bahagia dengan apa yang kita perolehi? Hutang , satu ungkapan yang ramai orang segan nak berbicara tapi tak malu membuat hutang.

3 Kelebihan daripada perspektif duniawi, hidup tanpa hutang:

1 :Hidup tanpa hutang membrikan kelapangan jiwa dan bakal memberikan kita satu nikmat kesenangan mental dan fizikal. Apabila tiada lagi hutang piutang besar yang harus di selesaikan  dan dibayar, jiwa tenang hati senang.

2: Ramai yang tidak sedar, menyelesaikan hutang adalah keputusan bijak dalam hidup. Apabila selesai hutang, ianya menjadi salah satu sumber pelaburan terbaru dan hasrat ramai orang untuk mencapai kebebasn kewangan tercapai.

3: Selesainya satu-satu hutang, maka kita dapat menambah tabung untuk persaraan di kemudian hari. Bukan hidup sekarang sahaja selesa, tapi masa depan senang dan tidak meminta-minta .

3 Kelebihan daripada persepektif akhirat , hidup tanpa hutang :

Seseorang Muslim, tidak akan masuk syurga sehingga hutang piutang di dunia tidak dilangsaikan.

Hadis yang syorkan kita membayar hutang :

Bagi mereka yang mampu menjelaskan hutang, tetapi melambatkan penyelesaian, sabda Rasulullah s.a.w :

مطل الغني ظلم و اذا أتبع أحد كم على مليء فليتبع

Ertinya : “Penanguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya adalah satu kezaliman”.  (Riwayat Al-Bukhari)

Langkah Mengurangkan Pinjaman Pendidikan

Salah satu medium untuk kurangkan pinjaman pendidikan adalah dengan menyimpan dalam  Skim Simpanan Pendidikan Nasional. SSPN-i Plus  menawarkan skim simpanan bermula dengan RM30.00 sahaja. Sebagai ibu ayah, pasti kita sama-sama ingin melihgat anak melanjutkan pelajaran dengan sebaiknya. Namun, adakah akan tercapai impian itu, jika mereka tiada pembiayaan? Mula menabung hari ini , penyelamat masa depan mereka melangkah ke Universiti.

 

728x90

Cara Memohon SSPN i Plus

Kesimpulannya  :
[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_color_class=”otw-orange-border” border_style=”bordered”]Kaya Hutang, Beban. Miskin Hutang, Hidup Pun Tenang.[/otw_shortcode_info_box]

Sekarang, terpulanglah kepada anda semua untuk memilih samada untuk berhutang dengan banyak , atau hidup tenang tanpa hutang. Pikul Anak , Bahagia, Pikul Hutang, Beban Sampai Ke Tua .  Selamat memilih antara baik dan sebaliknya. Jangan Lupa, Simpanan Untuk Anak-anak Hari Ini , Bakal Selamatkan Masa Depan Pendidikan Mereka Pada Masa Akan Datang .

LINK BERKAITAN :

Cabutan Wow! SSPN-i Plus

http://umminani.com/2016/04/ptptn-bukan-pemberi-dan-pemungut-hutang-semata-mata-ptptn-juga-mengajar-kita-erti-simpanan-untuk-masa-depan-dengan-sspn-iplus/

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge