Umminani

MERAIKAN IBU ~ Bahagia itu kekal selamanya.

 

23 APRIL 2016 TANDA KASIH :  Meraikan ibu bapa bukti suami menghargai jasa dan pengorbanan ibu nya sewaktu masih kecil. Terima kasih mak, jagakan Azam untuk kami.

IMG-20160423-WA0065
PicsArt_04-24-07.36.07
PicsArt_04-24-07.38.56

BERADAB sopan kepada ibu bapa adalah wajib pada hukum agama dan budaya. Ini adalah rukun dan tiang seri masyarakat yang penting serta menjadi ibu segala adab kesopanan.

Ini semua dijelaskan dalam maksud hadis Rasulullah SAW yang menyebut, ‘syurga anak di bawah tapak kaki ibunya’ dan dalam riwayat lain, ‘dirimu sendiri serta hartamu semuanya itu adalah untuk ayahmu’. Oleh itu, betapa luas sekalipun pergaulan seseorang itu, betapa masyhur namanya, kaya-raya hidupnya, orang itu belum tentu dinamakan seorang yang beradab sopan jika dia belum menunjukkan rasa hormat, mengasihi, memuliakan, serta berbakti kepada ibu bapanya.

Disaat mak  menerimabarang-barang yang belum pernah mak gunakan, menitis air mata mak sambil megucapkan terima kasih kepada kami. Ya Allah pilunya saat ini, dan terus berdoa agar kami terus dilimpahi dengan kebahagiaan ini dan kekayaan yang secukupnya bagi mengembiranakn kedua-ibubapa kandung dan mertua. Bahagia itu datang bila kita dapat memberi kepada kedua orang tua kita sebenarnya. “Ya Allah , kayakan aku dengan rezeki Mu, agar segala doa ibu bapaku dapat aku tunaikan. Ya Allah hanya padamu aku mengharap, dengan Ar-Rahmanmu, berikanlah kepada kami sekeluarga rasa bahagia itu”. Semoga teladan kita sebagai ummi dan abah dapat memberikan rasa kepada anak-anak betapa kasih sayang itu sangat lah bernilai.

Alhamdulillah

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *