• Masam Manis "Life"

    JIMAT 2 JAM DALAM HIDUP

    TERIMA KASIH : Nadya Nikman JIMAT 2 JAM DALAM HIDUP20% daripada masa yang kita ambil untuk siapkan sesuatu tugasan adalah untuk 80% hasil daripada tugas tersebut. Produktiviti kita menurun selepas 20% masa yang kita ambil untuk siapkan sesuatu tugasan.. Bentangkan semua tugasan yang mahu dilakukan dan fikirkan strategi untuk selesaikan tugasan tersebut. Tulis jangkamasa yang diperlukan bagi menyiapkan tugasan-tugasan tersebut.Contoh :1. Cek laporan : 1 jam2. Semak akaun : 2 jam3. Update status pembayaran : 1 jamSusun tugasan mengikut keutamaan..Mula-mula buat tugasan pertama, 20% dari 1 jam adalah 12 minit. Buat tugasan pertama kira-kira 12 ke 15 minit kemudian berhenti. Masa buat tugasan perlu FOKUS tanpa fikirkan apa-apa perkara lain..Alih tumpuan…

  • Masam Manis "Life"

    KUASA MEMAAFKAN ORANG

    Marziana ShukriMudah untuk kita mengucapkan saya minta maaf, namun berapa ramai sebenarnya benar benar memaafkan dari hati ? Adakah hanya “ok saya maafkan” sekadar di bibir, namun dendam kesumat, sakit di hati masih membara? jika situasi ini berlaku, sebenarnya kita hidup dalam kedukaan. kita layak untuk hidup bahagia, gembira Tanpa dendam, tanpa sakit di hati. saya suka dengan soalan ini“bagaimana rezeki mahu datang kepada kita andainya diri kita sendiri tidak setle?” Alhamdulillah dengan izin Allah RAP (Rahsia Aura Perniagaan) mendidik hati saya , diri saya menjadi Marziana shukri yang baru. RAP merapatkan silaturahim persahabatan. RAP menguatkan kebergantungan diri kepada Allah. saya yakin & percaya, setiap peserta yang hadir sudah dipilih…

  • Masam Manis "Life"

    BILA SILAP SENDIRI TAK NAMPAK

    Fuad AhmadHilang Fokus punca kesilapan.Bila silap Salahkan orang ITU lebih mudah. Baru- Baru ni pergi joging, sempat la habiskan larian2 kilo.sikit je kan. Habis joging terus balik untuk sarapan.Nak sarapan dulu takut termengah pulak.Perut pun dah mula bunyi. Masuk je kedapur tengok ada roti , tanpa pikir panjang terus masak air.capai roti dan jem. Ambil sudu cedok jem sapu atas roti.lipat dua roti bismillah pun lupa baca.masuk dalam mulut tiba-tiba rasa lain macam.tengok expired date Baru lagi.Maka keluarlah ayat mcm ni. Ciss patut la masam..Hampeh betul LA Ni yang nak marah inSapo la hok letok bekas Asam jawa sebelah rotiPutus selera terus.dah la balik joging letih letih makanRoti dgn asam…