• Masam Manis "Life"

    [SALAH FAHAM]

    Sedar atau tak ramai antara kita salah faham kpd perkara yang tak betul! Antara dialog yg selalu kita dengar: “alah dia boleh la,gaji dah tinggi” “depa boleh la makan luar selalu,depa orang berduit” “depa mewah,ntah -ntah buat kerja tak betul!” “diaorang tu kereta besar,rumah besar dah senang lupa diri, tak ingat mana asal usul. .susur jalur” Pernah dengar semua ni? Nak tahu? Kalau awak semua tengok orang lain senang-senang hujung minggu g makan-makan dengan family,pergi jalan-jalan dsbnya. Sedar atau awak semua tahu atau tidak,mereka semua buat tu sebagai rewards utk diri sendiri dan keluarga setelah penat bekerja! Mana dapat duit banyak yer? Nak tahu? 1)Cer tanya mereka semua berapa bil…

  • Masam Manis "Life"

    [ BISNES SUAMI ISTERI KONFEM BERJAYA? ]

    Ada yang tanya, adakah semua suami isteri kalau berbisnes bersama konfem boleh berjaya? Macam ni ye, ni pendapat saya. Melalui pengalaman berbisnes selama 8 tahun buat bisnes kek ni…kami tengok, siapa yang berbisnes sama-sama suami isteri, insyaallah nampak progresnya sangat bagus. Tapi tak semestinyalah perlu ada suami atau isteri…Kadang-kadang pasangan kita minat bisnes kapal selam contohnya…Sori la dia nak jual kek..Bawak bakul pulak tu..he he he Kalau pasangan tak berminat, cari je kawan sebagai bisnes partner. Takkan tak ada kawan yang berminat..Saya pelik jugak kalau ada yang kata tak ada kawan yang berminat. Kesiannn…ni mesti jenis kawan-kawan semua nak lari ni..Selfish ke, bossy ke…semua takut nak bekerja dengan orang macam ni.…

  • Masam Manis "Life"

    Ustaz Mohammad Ashraf dan DAO- BUKU BARU

    Sedutan dari buku baru Ustaz Mohammad Ashraf & saya yang bakal berada di pasaran sedikit masa lagi Insha Allah:- “Contohnya dalam bacaan doa yang kita panjatkan ketika duduk antara dua sujud ‘robbighfirli warhamni….’, ia bukan doa biasa. Ia adalah rintihan pengakuan seorang hamba yang memohon belas-kasihan Tuhannya :1.Rabbighfirli : Wahai Allah, ampuni segala dosa kesalahan hambaMu ini,2.Warhamni : sayangi dan kasihanilah saya. Jangan Engkau jatuhkan kemarahanMu kepada hamba yang penuh dosa ini,3.Wajburnii : Ya Allah, tampungi segala kekurangan dan tutuplah segala aib-aibku,4.Warfa’nii : Angkatlah darjat kedudukanku agar lebih mulia dengan agamaMu,5.Warzuqnii : kurniakan hambaMu ini rezeki yang barokah, halal dan diberkati,6.Wahdinii : pimpinlah hambaMu ini ke jalan hidayah setiap hari,7.Wa’Aafinii :…

  • Masam Manis "Life"

    [BILA KOLAM TIADA KELADAK]

    Bestnya rindu suasana IMKK. Bila kita semua faham ttg kolam semuanya senang jer.rezeki senang masuk bila tak der keladak.Apa tu keladak?Keladak dlm hati kita ni mcm dengki,banyak sangat merungut,asyik tak puas hati jer..dan semua benda nampak negatif..awak nampak negatif..awak tarik pun negatif.Tapikan.kalau awak berubah nampak semua baik je.awak sedang tarik benda baik baiknke dalam diri awak. Awak jadi lebih bersyukur tau. Awak sedar atau tidak setiap hari awak sepatutnya lebih banyak bersyukur drp mengeluh.Tak percaya.cuba awak list kan..surprise tau.maka tak der la lagi awak nak menrungut tak hbs2. Maka,sikit sikit keladak di kolam awak akan hilang.sebab awak hari2 bersihkan dengan selawat dan zikir. Tak percaya? Awak nak lagi tenang?Tips lagi. Malam…

  • Masam Manis "Life"

    [MENDIDIK NAFSU]

    [MENDIDIK NAFSU]Memang jika nafsu dibiarkan, ia akan menginginkan yang ini dan yang itu tetapi jika dikembalikan kepada sekadar perlunya sahaja, ia tetap kuat.Nafsu itu seperti apa yang menjadi kebiasaan sehingga ia terbiasa.Jika segala sesuatu itu dibiasakan, kita akan mengejakannya dengan ringan.Aku bersabar menahan diri dari bermegah-megah hingga segala kemewahan itu berlaluKemudian aku melatih diri bersabar sehingga aku terbiasa. Nafsu itu bergantung kepada bagaimana seseorangmenempatkannya. Jika selalu dituruti kemahuannya, ia sentiasa rakus, jika tidak, ia tidak akan rakus! [Petikan:’Wasiat Imam al-Ghazali’, ms:246]