Month: October 2013

YES, YES, YES AKULAH GRADUAN UNIVERSITI

[YES, YES, YES AKULAH GRADUAN UNIVERSITI]

Pertama kali nak ucapkan banyak-banyak subhanallah, subhanalah, subhanallah. Kenapa nak ucapkan subhanallah? nak tahu tak? Rupanya yang selama ini aku katakan aku ni graduan universiti bidang accounting gitu , hanya perapkan sijil dalam fail. Dulu fail yang ada sijil tu lah ke hulu ke hilir nak mohon kerja. Alhamdulillah, tahun 2007 rasa diri ini bertuah la sangat!! Nak tahu lagi pasal apa? Sebab tahun 2007 , 15 Ogos 2007 diterima masuk kerja bawah kerajaan negeri sebagai pembantu kewangan gred W17. Syukur yang amat sangat!!!


Tahun 2007 masuk kerja dgn diploma sebagai pembantu kewangan, dah rasa bertuah gilalah..orang gila pon tak rasa bertuah mcm nani tau..yer ker. Dgn gaji permulaan masa tu dalam RM800 lebih rasanya tambah elaun boleh la dalam RM1500.00 , rasa banyak sangat. Dapatlah, HUTANG beli Myvi. Ahmadulillah.

Tahun 2008 bulan 9 mohon nak upgrade kerja dgn gov lagi ini, kali ini maju setapak gaji tambah tolak RM 4K lebih rasanya. Syukur. Hidup banyak berubah, dapatlah berkongsi dgn ramai orang hasil gaji yang banyak sangat ini. Lama kelamaan rasa sesuatu dalam diri, tiada ada kebebasan masa yang boleh mendekatkan diri dgn keluarga serta yang utama iaitu MAHA PENCIPTA. Timbul dah kesedaran masa ini awal tahun 2013. 

Tahu beberapa seminar yang mungkin dapat mengubah hidup. Maka dgn sokongan suami kami daftar beberapa seminar. Dapat nota bagai-bagai. Pergi seminar balik berkobar-kobar u alls tau tak. Dah dapat nota tu macam dapat sijil masa konvokesyen lah.Dapat simpan buat tukun dalam almari. Hahahaaha sebab rasa diri ini pandainya , ilmu dah cukup . Otak dah sangat pandai dan cekap. Sekali dengar masuk dalam kepala hotak! Rupanya SALAH!!! Satu masa terfikir , awatlah buat ‘sesuatu’ tu tak berapa nak menjadi. Rupanya ilmu mentor ajar tak praktikkan sebaiknya. Kalau di beri tips 400 pun tak baca, dan baca manalah boleh ingat. Hentam kromo jer tak kemana! nyesal owhhhh……..

Rupanya , siapa pun kita kalau dah ada ilmu ada MASTER ke, Degree ke, Diploma ke, kalau tak praktikkan mmg kita bukanlah orang yang BERJAYA sebenarnya. Akui tak? Sesiapa pon boleh ada macam2 slip / sijil..sebab masa kat universiti baca buku, dah tu masa exam pulun hingga lewat malam, esok keluarkan. Senang jer..sebab fokus masa tu nak lulus exam jer! Berjaya ke macam tu. Bersedia ke kita nak apply dalam hidup. Ini tanya diri sendiri.heheheh

Kini perasaan yang PERASAN owh akulah graduan universiti dah lenyap sebenarnya. Sebab BARU sedar, kalau aku graduan universiti apa ilmu yang aku applykan???? Sekarang dah timbul kesedaran barulah pikir nak move selangkah lagi dgn bekalan ilmu daripada mentor yang berjaya. Nak berjaya kena follow orang yang berjaya, betul tak? Nyesal tak guna, sebab di sebalik yang berlaku ada kebaikan yang Allah s.w.t nak bgtau kita. 

Sama-sama kita renungkan , adakah ilmu kita di universiti boleh melonjakkan hidup kita kepada kebaikan mahupun kekayaan yang boleh membawa kita membantu lebih ramai orang? Sama-sama kita muhasabah diri. Apa juga jawapan kita kena set kan bahawa mulai hari ini aku akan cuba membantu lebih ramai orang dengan kudrat yang Allah s.w.t bagi. Terutama keluarga kita, mak ayah kita serta adik beradik kita.

Tips berguna :

Ilmu yang didak digunakan ibarat pohon kayu yang tidak berbuah.

Ayyuhal Walad karangan Imam Al – Ghazali, nasihatnya iaitu ilmu itu tidak bermanfaat kecuali bila sudah diamalkan.

Semoga ianya bermanfaat untuk iman dan diri kita semua. InsyaAllah.

Sama-sama kita berusaha ke arah kejayaan dunia dan akhirat. 

– Ummi Nani – 

AKU YG SEKARANG ; BUKAN AKU YG DAHULU


[AKU YG SEKARANG ; BUKAN AKU YG DAHULU]

Masa berlalu sat jer kan.. Tahun 2013 dah masuk bulan oct. Sepanjang tahun 2013, banyak perubahan dalam hidup ini. kalau dulu buat apa pun mesti was-was,sebab hati tak yakin pada pencipta.


Kalau dulu rasa,aku mesti kerja gaji besar, aku mampu bahagiakan org sekeliling aku. Sebenarnya tidak. Baru sedar…hish..hish dah 28 tahun. ..alhamdulillah ALLAH S.W.T masih sayang.


Bahagia ker berjawatan tinggi,pangkat dan hujung bulan pegang duit ribuan ringgit,namun sekelip mata pendapatan itu hbs dgn bayaran sana-sini. Rupanya ada sesuatu lebih membahagiakan. Anak-anak. 

Rasa sangat bahagia bekerja dgn anak-anak di depan mata.alhamdulillah. Itu bukan bermakna pen dan buku ditinggalkan. Lebih bahagia lagi restu suami sentiasa bersama. Ini namanya kasih sayang yg di cari. 

Sebenarnya wpun rasa bahagia..masih mencari jalan2 membahagiakan orang lain..doa2 hari ini ada orang yg ingin kami bantu muncul dgn restu dan izin dr ALLAH S.W.T. 

Hari2embaca kata2 inspirasi dr buku kecil nota inspirasi Prof muhaya.

“kita bahagia bila kita membahagiakan orang lain. Isteri yang tak bahagia,cuba lihat adakah hari ini kita tutup aurat sempurna utk mendapat kasih sayang ALLAH S.W.T dan kasih sayang suami? Suami sayang bila ALLAH S.W.T sayang”

Jom sama2 kita perbaiki diri semoga hari2 kita lalui mendapat redha -NYA.



-Umminani – 

THE POWER OF SEDEKAH

Assalamualaikum
Apa khabar kepada semua blogger sekalianyer.
Hari ini terpanggil utk sharing sesuatu yg dikatakan “the power of sedekah. Senang cakap sedekah sebab semua orang faham kan..
1st nak cerita,  7hb oct 2013..seawal jam 4 pagi kami suami isteri bangun utk berdating dgn kekasih kami.selesai memohon petunjuk dr-NYA,kami mulakan langkah dan usaha kami utk memasang bunting sepanjang JALAN BANGI. ALHAMDULILLAH…
Selesai kami pasang sebanyak 12 bunting di sepanjang JALAN BANGI LAMA menuju ke SEMENYIH SENTRAL. Apa agaknya perasaan kami masa tu yer.. Cer teka..?? Mestilah semua positif kan..sebab apa kita fikir..kita rasa semua tu kan DOA. DOA yang baik-baik belaka.
Siangnya kami teruskan usaha berniaga seperti biasa. Usaha kami berbekalkan ilmu IMKK dan AMP#7 oleh sifu DR AZIZAN OSMAN. Sekarang masa utk aplikasi ilmu kami.. Bukan senang nak senang..apa yng kami lakukan hanya kerana niat yang satu.(nnt ada masa share pasal niat).
Selesai masak adalah masa utk berehat-rehat dan fokus kepada pelajaran anak yang masih kecil. Sebelum tu,suami keluar ke SEMENYIH SENTRAL untuk dapatkan beberapa barang keperluan. Suami rajin dan teruja nak melihat hasil gantungan bunting di setiap pelusuk yang digantung. Alhamdulillah…semuanya okay..CUMA 1 shj yang terjatuh..akibat di rentap..bagi kami xper la..sebab sesuatu yg berlaku itu ada hikmahnya.
Nak jadikan cerita,petang kami hantar NASI AYAM MADU ke tapak kedai.Hari ini kami mulakan seawal jam 3 ptg. Dan selepas tu kami habiskan masa melayan buah hati kami bermain badminton. Sesibuk mana kita,anugerah paling penting adalah anak-anak. So,masa yang singkat digunakan sebaiknya utk anak kami.
Sebaik hbs masa utk bermain,kami terus berdating dan berjumpa boss UTAMA kami. Seruan dah tiba. Kami teruskan dgn solat asar dan berdoa kpd yang ESA. ALHAMDULILLAH, segalanya dibalas segera oleh Allah s.w.t.
Jam 615ptg kami menghala untuk angkat barang. Bagi kami semoga semuanya selesai dan dipermudahkan. Masa ini kami terima panggilan dr penama KAK YONG. Kak yong nak order utk 200 orang makan!!! Ya allah.s.wt betapa gembira dgn rasa syukur yang amat sgt kepada ALLAH S.W.T. terasa penat dan lelah dibalas dgn sgtlah senang. Kunci kepada rezeki yang melimpah ruah adalah,SEDEKAH.
Berapa yang kita sedekahkan dgn ikhlas ALLAH S.W.T akan balas 10x ganda. Syukur2x.. Masa ni suami ckp..jgn takut nak sedekah. Kita kena beri dahulu dan selepas itu ALLAH S.W.T tahu bila masanya akan beri kita rezeki.
Rezeki kenal di mana alamat tuannya. Syukur2x…alhamdulillah.. Semoga setiap langkah kami dalam perniagaan selepas ini akan di permudahkan oleh ALLAH S.W.T.
SEDEKAH.SEDEKAH.SEDEKAH.
–  Umminani –
Published with Blogger-droid v2.0.10

Titik permulaan kepada kejayaan.

Alhamdulillah..
Syukur-syukur..setelah kami menjelajah mencari ilmu drp seminar-seminar usahawan oleh DR AZIZAN OSMAN,kami kini baru bermula utk mengaplikasikan prinsip M.E.S.T.I.
Setelah ada sesuatu utk kami teruskan kini kami sedar bukan senang nak senang. Connection dan semua yang di pelajari semestinya kena betul2 align.

Dulu kami suami isteri ni jadi biawak-biawak juga sesama kami. Sekarang kami kena berjemaah..bila hati rasa down..orang pertama rasa nak peluk utk naikkan semangat adalah suami. Bila dah mula begini..baru sedar betul apa Mentor cakap. Mula2 jadilah kuli dulu. Bukan boleh terus nak jadi ketua.
 
Nak tahu lagi tak. Financial betul-betul kena kukuh. Dao ada ckp dalam kelas IMKK,FFA pastikan ada. Bila FFA dah cukup semua nk buat senang jer. Kami bagaimana? ?apa kami buat bukanlah perkara senang okay. Wpun sebenarnya nampak senang jer buka gerai..hehehe

Banyak yang kami pelajari. Dulu cita-cita nak buka kedai roti. Pergi jumpa En Suhaimi drp GOLDEN Republic. Katanya…bg kami nasihat yg sgtlah berguna. Kalau nak berniaga jgn terus melabur besar-besaran. Buat networking dahulu. Cari network dan kenalan. Pastikan produk dikenali dahulu.

Berguna sebenarnya nasihat yang di berikan walaupun sebenarnya utk bisness roti. Kami aplikasikan dlm bisness NASI AYAM MADU kami.
Semoga ilmu dalam IMKK dan adunan dgn AMP dapat membantu mengubah hidup ramai orang yang bakal kami bantu. Seronoknya sekarang,kami dah berjaya bantu pekerja kami dan keluarganya…u all rasa tak,bila kita berkongsi dgn orang lain,kita rasa bahagia dan happy yang amat sangat. Nak tahu kena cuba?? Mcmna nak cuba… ?? Sedekah.itu shj jawapan nya.

https://www.facebook.com/umminani

latest update :
28 JULY 2015
Cerita atas masa buat business nasi ayam, namun bukan rezeki kami, tak semua ilmu ini mudah nak praktiskan dalam kes sebenar. Sempat ambik katering 1x untuk majlis tahlil , 300 orang makan. Itu sahaja rezeki cover kos beli barang dan alatan. 😉

PENGALAMAN MENDEWASAKAN KAMI .

Published with Blogger-droid v2.0.10

Sedekah

Diceritakan pada satu kisah seorang banduan dan akhirnya menjadi seorang usahawan.

Seorang banduan Hassan yang 7 tahun merengkok dalam penjara akhirnya keluar. Dia amat bersyukur dengan nikmat bebas. dia bertekad untuk menjadi seorang yang berguna, lebih lagi latihan dan kekuatan kerohanian yang ditanamkan semasa dipenjara sungguh menginsafkan.

Dia balik kerumah ibunya dengan keadaan tidak punya apa-apa. dia hanya punya seratus ringgit ditangan nya dan dia bertekat untuk memulakan perniagaan pertamanya.

Dia buntu nak mulakan untuk menjual apa sedangkan modal ditangan hanya ada seratus. Dengan duit yang ada dia menjual nasi bungkus yang bernilai RM3 sebungkus. Dengan modalnya dia mendapat 50 bungkus. Jika dijual semuanya dia akan mendapat RM150.

Dia memulakan langkahnya dan dia membuka gerai kecil dengan meja dan kerusi di laluan sibuk. Dari pagi hingga tengah hari dia menjual tetapi hanya 3 bungkus sahaja yang laku dijual. dia sedih dan amat sedih. dari duitnya ada seratus kini duitnya hanya ada rm10 sahaja.

Semalaman dia berdoa dan berfikir untuk memulakan sesuatu yang baru, memohon moga Allah berikan rezeki yang melimpah ruah padanya.

hari kedua hassan tidak boleh lagi menjual nasi kerana dia tiada modal. berbekal RM10 dia bertanya ibunya yang tua.

“ibu apa lah nasib saya, duit tinggal sepuluh ringgit apa saya nak berniaga”
ibu menyebut “kau sedekahkan lah duit itu”
“aku nak makan apa, ini sahaja yang tinggil bu”
ibunya menyahut “setiap satu kau beri, Allah berikan 10 pada kau”
….

Dia membeli kacang dan dibungkuskan kecil-kecil, dibawa bakulnya juga kepasar untuk menjaja. kali ini dia dapat lebih kurang 20 bungkus dari modalnya. dia menjual seringgit sebungkus. Sudah laku 10 kali ini..dia semangat.

dalam perjalanan, masuk waktu zuhur. bergegas dia ke masjid. dalam keadaan tergesa dia meletakan bakulnya di tepi tangga masjid dan dia sembahyang. lepas sembahyang dapat dia berjumpa dengan imam masjid tersebut dan berbual-bual dan menceritakan kisah semalam.

setelah mahu pulang dia melihat bakulnya kosong dengan kacang tadi. dia bercakap dengan imam tadi dan imam tadi berkata “niatkan sedekah kerana Allah akan gantikan”. makmum ingat hassan mahu bersedekah dengan memberi kacang di tepi tangga. dia tunduk dan insaf dengan berkata “saya sedekahkan semuanya”.

Dia ambl bakul tersebut …subahaallah ada duit didalamnya. rupanya ada rm 100 didalam bakul itu dicampak duitnya oleh jemaah semasa mereka ambil kacangnya. Allah gantikan mudah bila dia kehendaki. semua perkara logic jadi tak logic.

Dia bersandar di tiang merenung kuasanya sedekah, Allah gantikan sungguh cepat. mohon lah apa sahaja yang kita mahukan, Allah maha pemberi, maha mengetahui dan maha kuasa.

Hati Umpama MAGNET


Ya! Hati umpama MAGNET! Ia umpama INVISIBLE MAGNET (MAGNET YANG TIDAK DAPAT DILIHAT) yang memancarkan tarikan kepada apa yang ditanamkan di dalam jiwa. 

Jika kita tidak gembira tentang sesuatu perkara atau sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku di dunia luar kita. itu bermakna “dunia dalaman” kita, “bekas” atau “kolam” jiwa kita mempunyai sedikit kekaratan atau keledak yang Allah swt mahu kita kenalpasti atau cuci.

Usaha dan doa agar hati kita sentiasa ingat untuk dicuci untuk diisi dengan sifat mahmudah (Terpuji) seperti Sabar. Redha, Berlapang dada, Ikhlas, Tawadhuk, Pemaaf, Hati yang sujud dan bukan dengan sifat mazmumah (tercela) seperti amarah, hasad, dengki, khianat, riya’, takabur, tamak, loba dan suka mencela.

Hati umpama cermin yang menjadi refleksi apa yang berlaku di dalam hidup kita adalah kerana lantunan tarikan magnet di dalam jiwa kita.

Bila hati kita kotor dan gelap, banyak perkara akan ada halangan dan hijab. Banyak perkara adalah sulit dan payah. Rezeki kita, peluang kekayaan & kejayaan kita akan tertutup atau tidak diluaskan.

Bagaimana untuk mencuci hati?

1- Solat dengan penyertaan hati yang sujud (Syaitan dibuang dari syurga kerana tidak mahu sujud kepada Adam, Ego Syaitan adalah lebih besar dari perintah Allah swt)
2- Perbanyakkan istighfar
3- Perbanyakkan selawat 1,000, 3,000 ke 10,000 kali sehari
4- Perbanyakkan mengaji Al-Quran dan membaca hadis
5- Baca sirah Nabi saw dan kisah nabi-nabi dan sahabat
6- Banyakkan berkhidmat dengan serve orang lain
7- Mencuci tandas
8- Bersedekah
9- Senyum dan salam kepada orang yang kenal atau tidak
10-Melaksanakan perintah syariat yang wajib dan sunat walaupun ianya tidak menggembirakan contoh, menutup aurat, solat sunat dll.

walllahu alam. perkongsian ini lebih kepada ingatan buat diri saya. semoga bermanfaat.#DrAzizanOsman