Month: September 2014

SOLAT HAJAT 1

ANGAN BERHENTI SELAGI BANTUAN ALLAH BELUM TIBA…

****************************

” Air kereta ini sudah kering ; tetapi bonet depan kereta tidak boleh dibuka.” katanya kepada saya.

Lampu amaran berwarna merah di dashboard tidak berhenti menyala. Kereta ini rasanya sudah tidak boleh dipandu terlalu jauh. Bimbang berasap pula.

Suasana hening seketika; sebelum tiba-tiba terpancul kata-kata ini;

” Kita zikir…, kita zikir…”

**************************

Tidak sampai pun dua minit ; kelihatan seseorang menghampiri kami, bertanya itu dan ini;dan akhirnya mencadangkan kami pergi kesebuah bengkel ‘ketuk body’ yang rupa-rupanya tidak sampai 1 kilometer dari tempat kami berdiri.

***************************

Mekanik di kedai tersebut mencuba itu dan ini. Sampai-sampai kemek body kereta Sweden itu; setelah beliau seperti hilang arah lalu mencungkilnya dengan sebatang besi.

Saya sekadar memerhati. Mahu marah pun, perkara sudah terjadi.

” Kalau proton biasanya sudah boleh terbuka encik . Tapi…..” beliau mengeluh kesal.

” Nanti kita tunggu bos datang. Dia memang pakar bahagian ini” tambah beliau.

****************************

Tidak lama kemudian, bos yang dimaksudkan tiba. Kali ini mereka bertiga bergabung tenaga dan idea mencuba itu dan ini. Masih gagal dibuka.

Mereka cuba lagi itu dan ini.Masih gagal membuka bonet depan kereta.

********************************
Kemudian saya berkata kepada sahabat yang menemani saya.

” Muhammad , depan sana ada surau. Tolong solat hajat dua rakaat minta bantuan Allah.”

Surau tersebut terletak di seberang jalan bertentang dengan bengkel kereta itu.

Muhammad bergegas pergi dan memulakan solatnya dengang tertib. Saya memerhatikan dari jauh. Rukuk dan sujudnya agak lama…ya, lebih lama dari biasa.

*******************************
Muhammad kembali ke bengkel. Bonet depan kereta masih belum dapat dibuka.

Bos dan dua orang pomennya tersengeh memandang kami. Mereka masih tercari-cari caranya.

” Muhammad mari kita solat sekali lagi” ajak saya.

*******************************
Kali ini kami solat berdua. Kami solat, solat dan solat… ; selepas dua rakaat ditambah lagi dua rakaat. kemudian diselangi dengan membaca kitab selawat Barakat Makkiyyah (yang sengaja disediakan di dalam kereta ).

Setelah agak lama di surau kami kembali ke bengkel.

*******************************
Alhamdulillah.Bonet dapat dibuka.

” Tali pembuka bonet depan ini sudah putus, dan benda ini pun sudah patah,” Kata pomen

” Alhamdulilah. Tuan buatlah yang terbaik , saya ada urusan di tempat lain dan akan kembali petang nanti.”

***********************************
Esoknya, saya kembali ke kedai. Pomen tersenyum . Saya menyambut senyuman beliau dan sudah mengira-ngira kurang-kurang RM200 hingga RM300 akan terbang lagi.

Maklumlah kereta luar negara…jarang benar di bawah RM100.

***********************************
” Berapa tuan..?” tanya saya.

” RM30″ jawab beliau

***********************************

” Masya-Allah…!, tidak sangka begini murah, bila dibandingkan dengan susah payah mereka menyelesaikan urusan itu.

***********************************

Saya menyerahkan RM50 kepada beliau.

” Selebihnya hadiah…” kata saya.

Beliau riang. Saya juga.

***********************************

Cerita ini ada yang tersirat…

dan yang tersirat itulah yang mahu disampaikan.

Ada yang dapat “tangkap”…?

JANGAN MENGUMPAT

TIPS LEPAS SUBUH

( Kita berniat untuk selalu waspada. Insya-Allah kita semua ( warga MMR ) tidak tergolong dari golongan tersebut. Amin )

***************************

MASYA-ALLAH….!

KITA BOLEH DIMALUKAN DI RUMAH SENDIRI…?

DASYAT…!!!

***************************

” Sayyidina Abu Barzah Aslami berkata Rasulullah SAW bersabda,

” Wahai semua orang yang beriman dengan lidah sedangkan iman belum masuk ke dalam hati mereka, janganlah kamu mengumpat orang-orang Islam,

Jangan kamu mencari-cari keaiban mereka kerana sesiapa yang mencari-cari keaiban orang-orang Islam maka Allah akan menjejaki keaibannya ,

dan sesiapa yang Allah jejaki keaibannya maka dia akan dimalukan walaupun dalam rumahnya sendiri.” (HR Abu Daud )

SOLAT HAJAT 2

PERKARA KECIL DAN BESAR…
KITA MINTA KEPADA ALLAH
********************************************
Kejadian ini berlaku pada tahun lepas, 2013.
********************************************
Pada pagi itu saya teringatkan sebotol madu yang saya beli beberapa hari sebelumnya. Sehari sebelumnya botol madu kelulut itu sudah pun dibuka. Dapatlah merasa. Oh, begini rasanya madu asli kelulut. Ia tidaklah manis sangat; ada rasa sedikit masam. Harganya RM120 sebotol (1 kilogram ).
Jadi, pada pagi itu hajatnya mahu rasa lagilah madu kelulut asli itu.
******************************************
Dipulas kiri dan kanan masih tidak boleh dibuka. Dilapik kain dipulas lagi. Masya-Allah…masih gagal. Begitulah berkali-kali sehingga Allah ilhamkan idea ini…
*******************************************
Saya bergegas ke bilik air. Ambil wuduk. Bentang sejadah. Botol madu itu saya letakkan tidak jauh dari bibir sejadah. Di sebelah kanan.
**********************************************
Saya memulakan solat hajat. Hajatnya, agar Allah bantu bukakan botol madu itu.
Allahuakhbar…
Setelah dua rakaat selesai, saya capai botol madu itu. Saya pulas kiri dan kanan. Masih belum boleh dibuka.
Allahuakhbar….
Saya sambung lagi dua rakaat.
Setelah dua rakaat selesai, saya capai botol madu itu. Sekali lagi, saya pulas kiri dan kanan. Masih belum boleh dibuka.
Saya ulang lagi solat hajat kali ke tiga.
Setelah selesai, saya capai botol madu itu. Buat kali ke tiga, saya pulas kiri dan kanan. Masih belum boleh dibuka.
Tiba – tiba…..
************************************
Tok, tok, tok…..bunyi pintu diketuk orang.
Jarum jam di dinding menghampiri jam 11 pagi.
Saya bingkas bangun….
Menuju ke pintu…..
***************************************
Maaf saudara. Cerita ini saya perlu sambung lagi nanti.
( satu sms baru masuk ) rupa-rupanya ada satu kerja yang saya terlupa untuk diselesaikan.
Insya-Allah lepas Asar nanti ya.
Maaf sekali lagi.

RAHSIA ELAK KEBIMBANGAN DAN DUKACITA

( Tips ini ‘direct’ dari Allah )
*************************************
SEDEKAH,SEDEKAH, SEDEKAH….
MALAM DAN SIANG.
*************************************
” Orang yang menafkahkan harta mereka pada waktu malam dan siang dengan cara sembunyi atau terang-terangan, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (daripada berlaku kejadian yang tidak baik ) pada mereka serta mereka pula tidak berduka-cita.” (al-Baqarah: 274 )

MENARA TAMING SARI , BANDAR HILIR MELAKA

Kebetulan sahabat satu platun kahwin,ajak sekali mak Perlis, dan mak ayah mertua ikut. Kami sewa homestay dan dapat jalan-jalan dengan mereka semua. Seronok dah macam rombongan.
Nampak kan,senyuman Mak-Mak ummi, bahagianya kita jika dapat bersama mereka sentiasakan. Apapun kita anak-anak ini doakan yang terbaik untuk orang tua kita.
Wajah kegembiraan Mr Suami, Mak dan abah Mertua. Seronok dapat bersama mereka.

Along posing dari atas Menara Taming Sari. Pemandangan dari sini amat cantik. Boleh nampak Melaka secara keseluruhan.

Luas juga nampak pemandangan Melaka dari atas sini. Rugi jika sampai kesini tapi tak cuba naik ke sini. Tak ada rasa gayat langsung. Dan yang pastinya keselamatan kita terjaga.

Angah juga tak ketinggalan menikmati pemandangan cantik Melaka. Walaupun kecil lagi, Ummi tahu anak Ummi suka.

Seronoknya kami. Mak dan mertua suka sangat. Anak-anak lagi la excited. Dapat tengok Melaka dari atas. Sat jer berpusing,tapi sangat berbaloi.
Kalau datang Melaka wajib naik sekali jika belum pernah naik Menara Taming Sari tau!

Harga Tiket Naik Ke Menara Taming Sari

Harga Tiket: Dewasa RM 20.00 Kanak-kanak: RM10.00 (Bawah 12 tahun)

(dengan mykad : kurang 50%) Waktu operasi : 10:00 pagi – 10:00 malam

Menara Taming Sari

Dari ketinggian 80 meter dan pemandangan sejauh 5km, pelawat dapat menyaksikan banyak tempat-tempat menarik dan bersejarah seperti Selat Melaka, Kompleks TUDM,  Stadthuys, Puncak St. Paul, Memorial Kemerdekaan, Pulau Melaka dan Masjid Negeri. Tempoh perjalanan adalah 7 minit dan kapasiti penumpangnya adalah 80 orang. Ketinggiannya ialah 110 meter. Pastinya dengan keindahan  Selat Melaka yang luas serta pemandangan dan pembangunan yang pelbagai dan pesat, lawatan mereka tidak akan mudah dilupakan serta meninggalkan kenangan. Menara Taming Sari yang unik ini pastinya satu tarikan yang tidak boleh dilepaskan.

Info daripada : Majlis Bandaraya Melaka

Ummi masa naik lupa nak snap harga tiket. Jadi Ummi ambil info daripada website ya.

Serius kawasan sini best sangat. Sekitar menara Taming Sari ada Setem Muzium, ada Kedai Asam Pedas Claypot dan macam-macam lagi. 2016 – Ummi lepak sekitar Dataran Pahlawan Megamall

RIVER CRUISE SUNGAI MELAKA

13SEPT 2014
Kami sekeluarga menyusuri Sungai Melaka, menaiki River Cruise.

Ini kali pertama naik di waktu malam. Best juga sejuk jer .
Cuma waktu ini cuti sekolah maka, orang sangatlah ramai. 

Namun, apapun bersyukur dapat bersama keluarga menaiki River Cruise ini. 
Anak-anaklah yang paling suka.

Ini 1st experience untuk mak, mak mertua dan abah(mertua lelaki). 

Alhamdulillah selamat pergi dan balik , sekali pusingan menaiki River Cruise.
Ada masa boelh jalan-jalan lagi. 

Rainberembundusun, Negeri Sembilan

Macam best jer nak bercuti di sini. Feeling mcm kat luar negara sekejap…sejuk…nyaman…besttnyaa.

klik sini untuk info lanjut  : Rainberembundusun.

Room & Breakfast Only ~ valid till 31st March 2014
(rate based on per room)
House
Tembusu
Berembun
Perling
Emas
Sora
Maximum people
3 adults
(one unit available)
2 adults
(one unit available)
2 adults
(2 units available)
5 adults & 1 child
(one unit available)
5 adults & 1 child
(one unit available)
Weekends – Friday/ Saturday nights and public holidays/ public holiday eve nights
per night, per house
400
500
500
900
1,000
Weekdays –  Sunday to Thursday night stays
per night, per house
300
400
400
750
850
3 nights, per house (discounted)
800
1,080
1,080
2,000
2,290
7 nights, per house (discounted)
1,680
2,240
2,240
4,200
4,700


The Dusun

Kampung Kolam Air, Pantai 71770 Seremban
P.O. Box 149, Seremban 70710 Negeri Sembilan
Malaysia
 

KERETA LEMBU MELAKA dan MUZIUM ORANG ASLI

13 SEPTEMBER 2014
Kami ke MELAKA sempena kenduri skuad mate Monanorlina di Taman Bukit Katil Melaka. Alhamdulillah sempat dan berpeluang untuk bersama mak kedua belah dan abah (ayah suami). 
Syukur tak terhingga kerana berpeluang meraikan mereka . Walaupun dalam Malaysia, namun pada kebiasaannya masa tidak selalu mengizinkannya. 
Kami bermalam di  RUMAH TAMU BUKIT KATIL
NUM TEL  : 013 300 1011 Abg Meos
Kami menaiki kereta Lembu di Ayer Keroh. Dibuka hari cuti sahaja termasuk hari cuti umum. 
Kadar sewa 1 kereta Lembu RM15.00 untuk 6 orang penupang . Berbaloi kan… 😉
Kereta lembu yang di naiki di tunggang oleh WAN DAN TAMPUK.
Gelap sikit nama WAN , yang cerah namanya TAMPUK.